לקות למידה ספציפית
SLD Specific Learning Disorder

האם כתב היד של הילד/ה שלך אינו קריא, או שאינו מאורגן?
האם הילד/ה שלך מבצע/ת משימות בכיתה בקצב איטי ביחס לאחרים?
האם יש לך קושי בהתארגנות בזמן במצבים שבהם יש שינוי בשגרה?
האם את/ה מתקשה במצב של שינוי תפקיד בעבודה?
הילד/ה שלך מתקשה להתמיד במשימה מתחילתה עד סופה, כמו למשל הכנת שיעורי בית?
האם לקח לך משך זמן ארוך מהרגיל להוציא רשיון נהיגה?
הזמן הפנוי שלך לא מנוצל לשביעות רצונך?
האם את/ה חווה קושי בניהול ותכנון תקציב?
האם הגננת של ילדך מדווחת על קושי ביצירת קשיים חברתיים?
שקופית קודמת
שקופית הבאה

במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.

קבוצות שונות מגדירות ומתייחסות לקשיים שונים בתחומי הלמידה באמצעות מונחים שונים. היעדר אחידות בתחום זה הוביל לכך שיש הגדרות שונות כגון לקות למידה, לקות למידה לא מילולית והפרעת למידה ספציפית.
לקות למידה ספציפית ספציפית Specific Learning Disorder הוגדרה בספר האבחנות הפסיכיאטרי  DSM 5 (APA 2013) כאחת מהפרעות הנוירו-התפתחותית.
הגדרה זו מבטאת שינוי בתפיסה מלקות להפרעה משמעותית בתפקוד במגוון תחומי חיים. בנוסף, ישנה חובה להתערבות כתנאי להגדרת הפרעת למידה ספציפית. גישה זו מתכתבת עם Responsiveness To Intervention (RTI).
הקשיים בלמידה (קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, הבעה בכתב, קשיים בתחום המתמטי) מופיעים כבר בילדות המוקדמת וממשיכים לאורך החיים הבוגרים.
הביטוי של לקות למידה ספציפית משתנה מאדם לאדם, יש לה רמות חומרה שונות אך הקושי התפקודי הוא קריטריון הכרחי לקבלת האבחנה.

המונח הנפוץ בתהליכי אבחון במוסדות החינוך הוא לקות למידה וכיום הגורמים המאבחנים לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך הם מאבחנים דידקטיים ופסיכו-דידקטיים.
שלא כפי שמתואר לעיל, חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על-תיכוניים (2008 (והתקנות הנלוות אליו (2014) הגדירו מיהו מאבחן מוכר וקבעו כי מרפאים בעיסוק הינם חלק מהצוות של אנשי המקצוע המוכרים לאבחון לקויות למידה בהשכלה הגבוהה. הצוות כולל: פסיכולוג מומחה, בעל תואר מוסמך בלקויות למידה, רופא מומחה, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת בעלי תואר מוסמך. חשוב לציין שהחוק בשלב הזה מתייחס למוסדות להשכלה גבוהה, וכי תהליך החקיקה טרם הושלם.

 

מרפאים בעיסוק מטפלים בילדים, מתבגרים ובוגרים עם קשיי למידה בדרגות חומרה שונות, גם בטרם קיבלו אבחנה.
לקות למידה ספציפית ספציפית עשויה לבוא לידי ביטוי גם מחוץ לעולם האקדמי, למשל בעריכת קניות, נסיעה באוטובוס, נהיגה, ארגון הבית, ארגון זמן, ניהול כספים ועוד.
מרפאים בעיסוק מתייחסים לקשיים בביצוע פעילויות ובהשתתפות שנגרמים כתוצאה מהפרעת הלמידה.

בנוסף, הלקות מופיעה בשכיחות עם הפרעות נוספות כגון DCD (לקות התפתחותית בקאורדניציה) ו ADHD (הפרעת קשב ופעלתנות יתר). למרפאים בעיסוק כלי הערכה והתערבות הרלוונטיים גם למצבי בריאות נלווים והפרעות שנמצאות בשכיחות גבוהה לצד הפרעת למידה ספציפית ספציפית, כך הם יכולים לסייע בבניית תכנית רחבה ומדויקת המתייחסת למגוון היבטים.

תהליך בריפוי בעיסוק מתחיל בזיהוי מוקדי החוזק והאתגרים וניתוח העיסוקים והפעילויות בחיי היומיום של האדם. לכן, נשאל שאלות שמתייחסות לסדר היום ולתחומים השונים בהם הקשיים עשויים לבוא לידי ביטוי.
כמו כן, נתייחס לאסטרטגיות שכן נמצאות בשימוש ולמשאבים של האדם והסביבה בה הוא נמצא.
אצל ילדים– לרוב לקות הלמידה תבוא לידי ביטוי בגן ובבית הספר. נבצע חשיבה משותפת עם ההורה והילד אודות הדברים המשמעותיים עבורם כדי לתת להם לקדם השתתפות בסביבות השונות של הילד.
אצל מתבגרים– הקשיים עשויים להופיע בסביבות נוספות למסגרת החינוכית למשל בלימודי התיאוריה ובשלב הוצאת רישיון הנהיגה. מרפאה בעיסוק תבצע הערכה של יכולות שונות כגון תפיסה חזותית מרחבית, זיכרון עבודה וכו'.
אצל סטודנט– נעריך את היכולות, האתגרים ואת התפקוד שלך בכל הנוגע לעולם האקדמי. למשל- מילוי טפסים לצורך רישום למוסד אקדמי, ניהול זמן בהכנת מטלות לימודיות ולמידה לבחינות, מיומנויות כתיבה והקלדה.

נבחן דרכים להתאים את דרכי הלמידה לפרופיל הייחודי שלך, אסטרטגיות לניהול הבריאות ואיכות החיים שלך.

מה יש לנו במעבדה להציע?

מרפאים בעיסוק מאבחנים ומשתמשים בכלי הערכה ייחודיים המתייחסים למרכיבים שונים של לקות למידה ספציפית וכן ללקויות בהיארעות משותפת איתה.

 

כלי אבחון והערכה

סולם להערכת קריאות הכתב
HLS

כלי לאיתור קשיים בהפקת תוצר כתיבה קריא. מטרתו של השאלון להעריך את הקריאות הגלובלית של כתב היד לצורך איתור קשיים בכתיבה
והפניה לגורם הטיפולי המתאים. בנוסף עשוי לסייע למיקוד מטרות טיפול בתחום הכתיבה

המשך קריאה...

שאלון לדיווח הורים ו/או מורים אודות מיומנויות הכתיבה של הילד
HPSQ

שאלון איתור לדיווח הורה/ מורה, המכיל 10 פריטים המתייחסים למיומנויות כתיבה שונות הנדרשות מהילד.
השאלון נועד להעריך את מיומנויות הכתיבה של הילד לצורך איתור קשיים בכתיבה והפניה לגורם הטיפולי המתאים. בנוסף עשוי לסייע למיקוד מטרות טיפול בתחום הכתיבה.

המשך קריאה...

שאלון להערכת פעילויות הפנאי לילדים בגילאי גן
CLASS-Pre

שאלון לדיווח הורים (המבוסס על שאלון CLASS המיועד לילדי בית ספר) אודות השתתפות ילדיהם בפעילויות משחק ופנאי.
השאלון נועד על מנת לבחון את מידת ההשתתפות של הילד בפעילויות פנאי ומידת האינטראקציה עם הסביבה, כמדד לתפקוד ובריאות.

המשך קריאה...

מחקר