מחלות נוירולוגיות וכרוניות

האם אתה חווה קשיים בהלך החשיבה?
האם אתה מרגיש לעיתים קרובות כאב שחוזר על עצמו?
האם בעקבות כאב או מגבלה פיזית ישנן פעילויות שהפסקת לעשות?
שקופית קודמת
שקופית הבאה

במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.

מחלות או הפרעות נוירולוגיות מוגדרות כמצבים בהם יש פגיעה במערכת העצבים המשפיעה על תפקודו של האדם. מערכת העצבים כוללת את המוח, חוט השדרה והעצבים השונים המפעילים את גוף האדם במגוון אופנים, ועל כן פגיעה במערכת זו יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות בהתאם למיקום וחומרת הפגיעה. סימפטומים נפוצים הינם: כאב, שיתוק, קושי בקואורדינציה, בלבול ואי שקט, ירידה בקשב ועוד. מרבית המחלות הנוירולוגיות הינן כרוניות כאשר מהלך המחלה שונה בהתאם לסוג הפגיעה ואורח חייו של האדם.

מידע נוסף על מחלת הפרקינסון תוכלו למצור באתר עמותת פרקינסון בישראל.

מידע נוסף על מחלת הנוירופיברימטוזיס תוכלו למצוא באתר העמותה הישראלית לנוירופיברימטוזיס.

מחלות כרוניות מתאפיינות בכך שהשפעתן על האדם הינה ממושכת. עבור מחלות מסוימות המצב קבוע ולרוב לא משתנה (לדוגמה, צליאק), כאשר במחלות אחרות מהלך המחלה הוא כזה שעלול להחמיר במשך הזמן (לדוגמה, פרקינסון). כמו כן, ישנם מצבים של התפרצות זמנית אשר מתבטאת בהחרפה של סימפטומים אשר במשך הזמן ישנה חזרה למצב המתמשך המוכר לאדם.

מחלות נוירולוגיות וכרוניות קשורות לשינויים באופן שהאדם מבצע פעילויות יום יומיות, כך שלעיתים ביצוע הפעילות שונה מהאופן שהאדם היה מבצע אילולא המחלה. השינויים עשויים לבוא לידי ביטוי בעיסוקים השונים של האדם, ולהוציא לפועל פעילויות יום יום בשונה ממה שהיה עושה ללא המחלה. לדוגמה, נערה עם צליאק אשר צריכה להקפיד על צריכת סוגי מזון ספציפיים תנהל אחרת את הפעילות החברתית שלה. לשם כך עולה הצורך להשתמש באסטרטגיות פעולה על מנת לאפשר לאדם את ההשתתפות המרבית בעיסוקים המשמעותיים עבורו.

כל מחלה או מצב בריאותי מתאפיין בצורה שונה עבור כל אדם. לכן, חשוב לנו לדעת מה הסימפטומים שמופיעים אצלך ואיך זה משפיע על חיי היומיום שלך.

נשאל שאלות כמו: האם יש קושי בהלך החשיבה? בניהול הפעילויות השונות? כאב שחוזר על עצמו בזמנים מסוימים? האם יש עיסוקים שהפסקת לעשות? כאלו שמעולם לא ניסית כי חשבת שאי אפשר במצב שלך?

במידה ואתם ההורים או המטפל העיקרי באדם שמתמודד עם המחלה הכרונית, נשאל אתכם שאלות דומות על מנת לקבל תמונת מצב ולהבין איפה ניתן להתערב ולשפר את ההשתתפות של האדם בפעילויות הבית, הגן, בית הספר, האקדמיה, הפנאי, העבודה ועוד.

מה יש לנו במעבדה להציע?

כחלק מתהליך ההערכה וההתערבות נשתמש בכלים שפותחו ונחקרו במעבדה.

כלי אבחון והערכה

Computerized Penmanship Evaluation Tool
ComPET

מערכת ממוחשבת הבוחנת כתיבה באמצעות עט המונח על הלוח האלקטרוני (דיגיטייזר) וקולט את תנועות היד בזמן אמת ומנפיק מדדים אובייקטיביים של זמן לחץ ומרחב בתהליך הכתיבה הידנית.

המשך קריאה...

אבחון והערכה

כלי הערכה שפותחו במעבדה מרוכזים לפניכם כלי אבחון והערכה שפותחו במעבדה ומשמשים את המטפלים בהתערבות בריפוי בעיסוק. הכלים לרוב מופיעים בשפות עברית וערבית, גרסה בשפה האנגלית

המשך קריאה...

מחקר

איתור ירידה קוגניטיבית קלה סובייקטיבית במחלת פרקינסון, 2022

מחקר זה נועד לאתר ירידה קוגניטיבית תפקודית יומיומית סובייקטיבית בחולים עם מחלת פרקינסון. תוצאות מחקר זה רלוונטיות לאיתור פגמים עדינים בחולי מחלת פרקינסון החשודים בירידה קוגניטיבית קלה, העלולה להשפיע על הבריאות ואיכות החיים ומתייחסת לסיכון לדמנציה מאוחרת יותר.

המשך קריאה...

האם יש קשר בין תפקודים ניהוליים והצלחה בלימודים אצל ילדים עם נוירופיברומטוזיס מסוג 1?, 2014

המחקר הנוכחי נועד להשוות את התפקודים הניהוליים של ילדים עם נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1) לאלה של ילדים עם התפתחות טיפוסית ולחקור האם יכולות אלו עשויות לנבא את ההצלחה של הילד במונחים של כישורים אקדמיים והאפשרויות שלו.

המשך קריאה...