לקות על הספקטרום האוטיסטי
Autism Spectrum Disorder ASD

האם הילד/ה שלך בעל/ת תפריט מזון מצומצם ונמנע/ת מלטעום מאכלים חדשים?
הילד/ה שלך מתקשה להמתין לתור/ה במשחק קבוצתי? ​
האם הגננת מדווחת על קושי ביצירת קשיים חברתיים?
האם את/ה מתקשה במצב של שינוי תפקיד בעבודה?
האם הילד/ה שלך מבצע/ת משימות בכיתה בקצב איטי ביחס לאחרים?
האם הגננת של ילדך מדווחת על קושי ביצירת קשיים חברתיים?
הילד/ה שלך מתקשה להתמיד במשימה מתחילתה עד סופה, כמו למשל הכנת שיעורי בית?
הזמן הפנוי שלך לא מנוצל לשביעות רצונך?
האם את/ה חווה קושי בניהול ותכנון תקציב?
האם יש לך קושי בהתארגנות בזמן במצבים שבהם יש שינוי בשגרה?
שקופית קודמת
שקופית הבאה

במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.

לקות על הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) היא לקות נוירו-התפתחותית שמוגדרת בספר האבחנות הפסיכיאטרי ה- DSM5.
היא מתאפיינת בליקויים בתקשורת ואינטראקציה חברתית, לצד תחומי עניין ודפוסי התנהגות מצומצמים וחזרתיים.
הלקות יכולה להופיע על הרצף שבין הפרעה קלה לחמורה, ולבוא לידי ביטוי בקשיים תפקודיים שונים. היא מחולקת לשלוש רמות תפקוד בטווחי חומרה שונים וכשמה כן היא, מציגה ספקטרום רחב.

האבחון כולל בדיקה רפואית ופסיכולוגית, ובמידת הצורך משתתפים בו גם אנשי מקצועות הבריאות למשל מרפאים בעיסוק. להרחבה אודות הסטנדרטים לאבחון אוטיזם בקרב ילדים ובוגרים: 

 
מרפאים בעיסוק משתתפים בתהליך האבחון בביצוע הערכות תפקודיות והערכה של היבטים נוספים כמו ויסות חושי, תפקודים ניהוליים וכד'.

מטרת הטיפול בריפוי בעיסוק בקרב אנשים עם אוטיזם היא קידום השתתפותם בעיסוקים ופעילויות בחיי היומיום למשל אכילה, לבוש, משחק, לימודים, עבודה, שימוש בתחבורה ציבורית ועוד.
במהלך הטיפול מרפאים בעיסוק עושים שימוש במגוון גישות התערבות הנוגעות לאדם ולסביבתו.

להרחבה אודות התערבות ריפוי בעיסוק באוכלוסיה זו: 

נשאל שאלות על השגרה בה הם מתפקדים, על תחומי העניין וההרגלים למשל:  
כיצד ילדך יוצר אינטראקציה עם ילדים אחרים בזמן משחק?
כיצד הוא מגיב בסיטואציות חברתיות, למשל במסיבת יום הולדת?
כיצד נראית ארוחה משפחתית שגרתית אצלכם בבית?  
מה תחומי העניין של ילדך?

מה יש לנו במעבדה להציע?

במעבדה פותחו ונחקרו כלי הערכה שונים המתייחסים להשתתפות בפעילויות ועיסוקים, מהם ניתן ללמוד על אתגרים של אנשים עם אוטיזם ובהמשך לכך להציב מטרות טיפול. 

כלי אבחון והערכה

שאלון להערכת פעילויות הפנאי לילדים בגילאי גן
CLASS-Pre

שאלון לדיווח הורים (המבוסס על שאלון CLASS המיועד לילדי בית ספר) אודות השתתפות ילדיהם בפעילויות משחק ופנאי.
השאלון נועד על מנת לבחון את מידת ההשתתפות של הילד בפעילויות פנאי ומידת האינטראקציה עם הסביבה, כמדד לתפקוד ובריאות.

המשך קריאה...

מחקר