הפרעת קשב ופעלתנות יתר
ADHD Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

האם יש לך קושי בהתארגנות בזמן במצבים שבהם יש שינוי בשגרה?
האם כתב היד של הילד/ה שלך אינו קריא, או שאינו מאורגן?
האם הילד/ה שלך מבצע/ת משימות בכיתה בקצב איטי ביחס לאחרים?
האם את/ה חווה קושי בניהול ותכנון תקציב?
הזמן הפנוי שלך לא מנוצל לשביעות רצונך?
האם הגננת של ילדך מדווחת על קושי ביצירת קשיים חברתיים?
האם את/ה מתקשה במצב של שינוי תפקיד בעבודה?
הילד/ה שלך מתקשה להתמיד במשימה מתחילתה עד סופה, כמו למשל הכנת שיעורי בית?
הילד/ה שלך מתקשה להמתין לתור/ה במשחק קבוצתי? ​
האם לקח לך משך זמן ארוך מהרגיל להוציא רשיון נהיגה?
שקופית קודמת
שקופית הבאה

במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.

הפרעת קשב ופעלתנות יתר (או בשמה המוכר בעבר "הפרעת קשב וריכוז")  היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמוגדרת בספר האבחנות הפסיכיאטרי  ה -DSM 5.
הפרעה זו מלווה את האדם לאורך חייו ומשפיעה על התפקוד שלו בסביבות שונות כגון חברתית, לימודית, תעסוקתית, ויש לה השלכות על איכות חייו של האדם ובריאותו.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר קווים ומחשבות- העמותה הישראלית להפרעת קשב (ADHD)

מסמך אמות מידה לאבחון ADHD בילדים מתבגרים ומבוגרים (משרד הבריאות, 2021) מפרט מי מורשה לאבחן ומה כולל האבחון בהתאם לגיל.

חוזר חטיבת הרפואה – אמות מידה לאבחון הפרעת קשב (ADHD) בילדים מתבגרים ומבוגרים // 2021 ,דצמבר 5

הפרעת קשב ופעלתנות יתר מאופיינת על ידי ליקויים בתפקודים ניהוליים.
התפקודים הניהוליים כוללים מיומנויות קוגניטיביות גבוהות כגון עיכוב תגובה, גמישות מחשבתית, תכנון, בקרה, פתרון בעיות, זיכרון עבודה, ויסות רגשי.  
ליקויים בתפקודים הניהוליים באים לידי ביטוי במגוון היבטים בחיי היומיום והם משפיעים ישירות על התפקוד היומיומי בעיסוקים וסביבות שונות.

למרפאים בעיסוק יש כלים מבוססי מחקר המיועדים לתת מענה לקשיים אלו, על מנת לאפשר לכל אדם השתתפות מרבית בעיסוקים המשמעותיים עבורו.

מרפאים בעיסוק מבצעים הערכה כוללת על מנת להבין את החוזקות לצד האתגרים, ומטפלים באנשים עם הפרעת קשב לכל אורך החיים.

מידע נוסף על עבודתם של מרפאים בעיסוק ניתן לקרוא בקישורים הבאים:

נייר עמדה התערבות בריפוי בעיסוק לקידום השתתפות ואיכות החיים של ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם הפרעת קשב // כתב העת הישראלי לריפוי בעיסוק בישראל, נובמבר 2017

נספח למרפאים בעיסוק: קווים מנחים לאבחון וטיפול באנשים המתמודדים עם הפרעת קשב

בשלב הראשון של התהליך מתבצעת הערכה כדי למקד ולמפות את האתגרים איתם אתם מתמודדים. הסימנים להפרעה מופיעים כבר בילדות המוקדמת ולכן נשאל שאלות שמתייחסות לשלבי ההתפתחות.
בנוסף, להפרעת קשב יש מרכיב גנטי ובמקרים רבים הטיפול ממוקד במתן כלים למשפחה כולה. לכן, נשאל שאלות שמתייחסות להיסטוריה משפחתית ולשגרות המשפחה.
חשוב לנו לדעת כיצד הפרעת הקשב משפיעה על חיי היומיום שלכם בהיבטים שונים, לכן נשאל שאלות שמתייחסות לתפקודכם בשגרות בוקר וערב, אכילה, טיפוח עצמי, פנאי, משחק, פנאי, למידה ותפקוד חברתי. למשל:
האם ילדם פותר בעיות שמתעוררות במהלך ביצוע פעילויות הערב. לדוגמה, כשחסר לו סכו"ם בארוחה, כשמונחים חפצים על המיטה או כשהפיג'מה בכביסה?
האם ילדכם עוצר לחשוב לפני שמשחקי? לדוגמה, במשחק בנייה מדמיין איך ייראה, מה רוצה להרכיב או בוחר מראש דגם מסוים, ובציור מתכנן מראש מה ירצה לצייר ואז מתחיל לצייר?

לצד התשאול תתבצע תצפית על ביצוע מטלות שונות. בשלב הבא, לאחר שאספנו מידע נוכל לצאת לדרך בתהליך משותף באמצעות הצבת מטרות ובחירת הכלים והאסטרטגיות המתאימות ביותר להתערבות עבור המשפחה שלכם.
בנוסף לכך, מרפאים בעיסוק מעריכים ומטפלים גם בתחלואה נלווית בשכיחות גבוהה להפרעת הקשב כמו הפרעה בויסות החושי, הפרעה התפתחותית בקורדינציה וכן לקויות למידה.

מה יש לנו במעבדה להציע?

כחלק מתהליך ההערכה וההתערבות נשתמש בכלים שפותחו ונחקרו במעבדה.
שאלונים לדיווח עצמי ולדיווח בן משפחה/מסגרת חינוכית נועדו להעריך את המאפיינים הייחודיים של אנשים עם הפרעת קשב, וכן לסייע במיקוד מטרות הטיפול.

כלי אבחון והערכה

אבחון והערכה

כלי הערכה שפותחו במעבדה מרוכזים לפניכם כלי אבחון והערכה שפותחו במעבדה ומשמשים את המטפלים בהתערבות בריפוי בעיסוק. הכלים לרוב מופיעים בשפות עברית וערבית, גרסה בשפה האנגלית

המשך קריאה...

גישות התערבות ייחודיות וספציפיות לאנשים המתמודדים עם ADHD

POET - Parental Occupational Executive Training

גישת POET פותחה על ידי דר' כרמית פריש במהלך עבודת הדוקטורט, בהנחיתם של פרופ’ שרה רוזנבלום, ופרופ’ עמנואל תירוש, מהפקולטה לרפואה בטכניון.

מטרת הגישה לאפשר התערבות מוקדמת עבור ילדים צעירים המציגים תסמיני ADHD. היא מבוצעת באמצעות הדרכת הורים, והיא מכוונת לשפר את התפקוד לצד השיפור בתפקודים ניהוליים של הילדים.

הורים מספרים על גישת ה- POET:

"מרפאה בעיסוק שטיפלה בנו בשיטת POET קיבלתי כלים להתמודדות מוצלחת שלי ושל הילד בחיי היום יום".

"הילד רגוע יותר הודות להתנהגותנו לאור ההדרכה של המרפאה בעיסוק. הילד משחק יותר זמן עם עצמו… אין התפרצויות וזריקה של חפצים ובגדים באוויר בצורה לא מאופקת. רף האלימות ירד עד מאוד".

"אנחנו מרגישים שאנחנו מבינים את הבת שלנו יותר טוב, אנחנו יודעים איך לגשת אליה, ואנחנו יותר סבלניים כלפיה".

 

מחקר