סולם להערכת קריאות הכתב
HLS
כלי לאיתור קשיים בהפקת תוצר כתיבה קריא. מטרתו של השאלון להעריך את הקריאות הגלובלית של כתב היד לצורך איתור קשיים בכתיבה
והפניה לגורם הטיפולי המתאים. בנוסף עשוי לסייע למיקוד מטרות טיפול בתחום הכתיבה
במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.
קבוצות שונות מגדירות ומתייחסות לקשיים שונים בתחומי הלמידה באמצעות מונחים שונים. היעדר אחידות בתחום זה הוביל לכך שיש הגדרות שונות כגון לקות למידה, לקות למידה לא מילולית והפרעת למידה ספציפית.
לקות למידה ספציפית ספציפית Specific Learning Disorder הוגדרה בספר האבחנות הפסיכיאטרי DSM 5 (APA 2013) כאחת מהפרעות הנוירו-התפתחותית.
הגדרה זו מבטאת שינוי בתפיסה מלקות להפרעה משמעותית בתפקוד במגוון תחומי חיים. בנוסף, ישנה חובה להתערבות כתנאי להגדרת הפרעת למידה ספציפית. גישה זו מתכתבת עם Responsiveness To Intervention (RTI).
הקשיים בלמידה (קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, הבעה בכתב, קשיים בתחום המתמטי) מופיעים כבר בילדות המוקדמת וממשיכים לאורך החיים הבוגרים.
הביטוי של לקות למידה ספציפית משתנה מאדם לאדם, יש לה רמות חומרה שונות אך הקושי התפקודי הוא קריטריון הכרחי לקבלת האבחנה.
המונח הנפוץ בתהליכי אבחון במוסדות החינוך הוא לקות למידה וכיום הגורמים המאבחנים לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך הם מאבחנים דידקטיים ופסיכו-דידקטיים.
שלא כפי שמתואר לעיל, חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות על-תיכוניים (2008 (והתקנות הנלוות אליו (2014) הגדירו מיהו מאבחן מוכר וקבעו כי מרפאים בעיסוק הינם חלק מהצוות של אנשי המקצוע המוכרים לאבחון לקויות למידה בהשכלה הגבוהה. הצוות כולל: פסיכולוג מומחה, בעל תואר מוסמך בלקויות למידה, רופא מומחה, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת בעלי תואר מוסמך. חשוב לציין שהחוק בשלב הזה מתייחס למוסדות להשכלה גבוהה, וכי תהליך החקיקה טרם הושלם.
מרפאים בעיסוק מטפלים בילדים, מתבגרים ובוגרים עם קשיי למידה בדרגות חומרה שונות, גם בטרם קיבלו אבחנה.
לקות למידה ספציפית ספציפית עשויה לבוא לידי ביטוי גם מחוץ לעולם האקדמי, למשל בעריכת קניות, נסיעה באוטובוס, נהיגה, ארגון הבית, ארגון זמן, ניהול כספים ועוד.
מרפאים בעיסוק מתייחסים לקשיים בביצוע פעילויות ובהשתתפות שנגרמים כתוצאה מהפרעת הלמידה.
בנוסף, הלקות מופיעה בשכיחות עם הפרעות נוספות כגון DCD (לקות התפתחותית בקאורדניציה) ו ADHD (הפרעת קשב ופעלתנות יתר). למרפאים בעיסוק כלי הערכה והתערבות הרלוונטיים גם למצבי בריאות נלווים והפרעות שנמצאות בשכיחות גבוהה לצד הפרעת למידה ספציפית ספציפית, כך הם יכולים לסייע בבניית תכנית רחבה ומדויקת המתייחסת למגוון היבטים.
תהליך בריפוי בעיסוק מתחיל בזיהוי מוקדי החוזק והאתגרים וניתוח העיסוקים והפעילויות בחיי היומיום של האדם. לכן, נשאל שאלות שמתייחסות לסדר היום ולתחומים השונים בהם הקשיים עשויים לבוא לידי ביטוי.
כמו כן, נתייחס לאסטרטגיות שכן נמצאות בשימוש ולמשאבים של האדם והסביבה בה הוא נמצא.
אצל ילדים– לרוב לקות הלמידה תבוא לידי ביטוי בגן ובבית הספר. נבצע חשיבה משותפת עם ההורה והילד אודות הדברים המשמעותיים עבורם כדי לתת להם לקדם השתתפות בסביבות השונות של הילד.
אצל מתבגרים– הקשיים עשויים להופיע בסביבות נוספות למסגרת החינוכית למשל בלימודי התיאוריה ובשלב הוצאת רישיון הנהיגה. מרפאה בעיסוק תבצע הערכה של יכולות שונות כגון תפיסה חזותית מרחבית, זיכרון עבודה וכו'.
אצל סטודנט– נעריך את היכולות, האתגרים ואת התפקוד שלך בכל הנוגע לעולם האקדמי. למשל- מילוי טפסים לצורך רישום למוסד אקדמי, ניהול זמן בהכנת מטלות לימודיות ולמידה לבחינות, מיומנויות כתיבה והקלדה.
נבחן דרכים להתאים את דרכי הלמידה לפרופיל הייחודי שלך, אסטרטגיות לניהול הבריאות ואיכות החיים שלך.
מרפאים בעיסוק מאבחנים ומשתמשים בכלי הערכה ייחודיים המתייחסים למרכיבים שונים של לקות למידה ספציפית וכן ללקויות בהיארעות משותפת איתה.
כלי לאיתור קשיים בהפקת תוצר כתיבה קריא. מטרתו של השאלון להעריך את הקריאות הגלובלית של כתב היד לצורך איתור קשיים בכתיבה
והפניה לגורם הטיפולי המתאים. בנוסף עשוי לסייע למיקוד מטרות טיפול בתחום הכתיבה
שאלון לדיווח עצמי הנועד להעריך את יכולת ההתארגנות בזמן של האדם, לפי
תפיסתו, בפעילויות יומיומיות בתוך ומחוץ לביתו, וכן בשעות הפנאי.
שאלון איתור לדיווח הורה/ מורה, המכיל 10 פריטים המתייחסים למיומנויות כתיבה שונות הנדרשות מהילד.
השאלון נועד להעריך את מיומנויות הכתיבה של הילד לצורך איתור קשיים בכתיבה והפניה לגורם הטיפולי המתאים. בנוסף עשוי לסייע למיקוד מטרות טיפול בתחום הכתיבה.
שאלון לדיווח עצמי של ילדים המתייחס למיומנויות כתיבה שונות הנדרשות
ממנו. מבוסס על שאלון שמיועד למילוי על-ידי מבוגר – HPSQ
שאלון לדיווח הורים (המבוסס על שאלון CLASS המיועד לילדי בית ספר) אודות השתתפות ילדיהם בפעילויות משחק ופנאי.
השאלון נועד על מנת לבחון את מידת ההשתתפות של הילד בפעילויות פנאי ומידת האינטראקציה עם הסביבה, כמדד לתפקוד ובריאות.
שאלון לדיווח עצמי על השתתפות פעילויות פנאי אודות תפיסת הילד את הזמן המושקע בפעילויות פנאי ושאיפותיו להשתתף בפעילויות בהן אינו נוהג להשתתף מסיבות שונות.
בחינת תופעת הנשירה הסמויה בקרב מתבגרים יוצאי אתיופיה תוך התייחסות לרקע סוציו-אקונומי, תסמיני מצוקה פסיכולוגית, מסוגלות עצמית, תפיסה של התמיכה החברתית ומיומנויות קוגניטיביות.
שימוש בדיגיטייזר וניתוח מדדי מרחב וזמן על מנת לבחון הבדלים בכתב יד של ילדים עם וולא דיסגרפיה
בחינת הקשרים בין מדדים ממוחשבים, פקטורים ארגונומיים ביומכניים, איכות הכתב ויעילות הכתיבה בקרב ילדים עם וללא דיסגרפיה
מאמר עמדה זה מציג בקצרה את מודל ארגון הבריאות העולמי כמפתח להבנה של צורכי האדם הבוגר עם לקות למידה.
השוואה בין מתבגרים עם דיסגרפיה לבני נוער ללא דיסגרפיה ביכולות כתיבה, בתפקודים ניהוליים ובמאפיינים התפתחותיים ותפקודיים.
כתובת: אוניברסיטת חיפה, אבא חושי 199, ת.ד 3498838, בניין אשכול, חדר 903
טלפון: 04-8240474 | דוא״ל: chaphaifa@gmail.com
עקבו אחרינו: