לקות התפתחותית בקואורדינציה
DCD Developmental Coordination Disorder

האם חווית קשיים בלמידה לרכוב על אופניים?
האם כאשר אתה מכין לעצמך כוס שתיה חפצים נופלים לך לעיתים קרובות?
האם כתב היד של הילד/ה שלך אינו קריא, או שאינו מאורגן?
האם הילד/ה שלך מבצע/ת משימות בכיתה בקצב איטי ביחס לאחרים?
האם יש לך קושי בהתארגנות בזמן במצבים שבהם יש שינוי בשגרה?
האם את/ה חווה קושי בניהול ותכנון תקציב?
הזמן הפנוי שלך לא מנוצל לשביעות רצונך?
האם לקח לך משך זמן ארוך מהרגיל להוציא רשיון נהיגה?
הילד/ה שלך מתקשה להתמיד במשימה מתחילתה עד סופה, כמו למשל הכנת שיעורי בית?
האם את/ה מתקשה במצב של שינוי תפקיד בעבודה?
האם הגננת של ילדך מדווחת על קושי ביצירת קשיים חברתיים?
שקופית קודמת
שקופית הבאה

במידה והתשובה לאחת מהשאלות הללו היא "כן", המידע שמופיע מטה עשוי לעניין אותך.

לקות התפתחותית בקואורדינציה היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמוגדרת בספר האבחנות הפסיכיאטרי ה- DSM5.

בשפה העממית ניתן למצוא את הביטוי "סרבול מוטורי" אך למעשה מדובר בלקות חמורה בהתפתחות הקואורדינציה המוטורית אשר משפיעה על ביצוע מטלות יומיומיות.  
ללקות זו השלכות בתחומים שונים כמו טיפול עצמי, לימודים, פנאי, עבודה והשתתפות חברתית.
התסמינים של הלקות מתחילים כבר בילדות המוקדמת והם עשויים להשתנות לאורך החיים. בגילאי הגן הקשיים יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי ביצירה, שריכת שרוכים, קושי בשמירה על קצב בעת חיקוי רצף תנועות בגן, היתקלות מרובה בחפצים. בגילאי בית הספר הקשיים עשויים להופיע בכתיבה, בארגון ציוד, בהשתתפות במשחקים מוטוריים. בבגרות הקשיים עשויים לבוא לידי ביטוי בנהיגה, ניהול זמן, התמצאות במרחב, הכנת ארוחות, הימנעות מפעילות גופנית.
חשוב לשים לב שהקושי בא לידי ביטוי לא רק בביצוע הפעילות אלא גם בתהליך הלמידה המוטורית, למשל לאמוד את המרחק בין מכונית למעבר חציה או לתכנן כיצד לפתוח את הידיים כדי לתפוס כדור.

לקות זו הינה כרונית שמלווה את האדם לאורך חייו.
כדי לבצע אבחנה מדויקת יש לבדוק מה מקור הקשיים והאם מדובר בלקות שאינה מוסברת ע"י גורמים אחרים (בהתאם לקריטריונים שהוגדרו) ולבצע אבחנה מבדלת.
חשוב לשים לב שללקות זו יש היארעות משותפת עם לקויות נוספות כגון הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD).
אבחון של לקות התפתחותית בקוארדינציה נערך ע"י צוות רב מקצועי הכולל רופא וכן מרפא בעיסוק ו/או פיזיותרפיסט (Blank et al., 2019).

התהליך בריפוי בעיסוק מתחיל בהערכה שמטרתה הבנת הסיבות לקשיים בתפקוד ובהשתתפות. התהליך כולל שימוש בשאלונים סטנדרטיים, ראיונות וכן תצפיות על ביצוע מטלות שונות על מנת לבחון כיצד הקשיים משפיעים על התפקוד היומיומי של האדם.  
לאחר סיכום שלושת הקריטריונים הראשונים של DSM5 אצל מרפאה בעיסוק האדם מופנה להערכה רפואית על מנת לאושש את הקריטריון הרביעי לצורך קבלת האבחנה.

בתהליך ההתערבות עם אנשים עם DCD מרפאים בעיסוק עושים שימוש בגישות וכלים שונים. הגישות כוללות תרגול פעילויות ושכלול מיומנויות מוטוריות לביצוע מטלות שונות כגון שריכת שרוכים, הקלדה, התמסרות בכדור וכד', זאת לצד שימוש בכלים קוגניטיביים לצורך ביצוען.
מרפאים בעיסוק מסייעים לאדם לנתח את מאפייני הפעילות ולמצוא את האסטרטגיה הטובה ביותר בשבילו כדי לקדם את השתתפותו בסביבה הטבעית היומיומית. לעיתים יומלץ על התאמות סביבה או מטלה כמו אביזרי עזר בכתיבה.
תהליכים אלה בריפוי בעיסוק מובילים לשיפור איכות חייהם של אנשים עם DCD, שיפור בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות שלהם.

נייר עמדה ריפוי בעיסוק בקרב אוכלוסייה עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה Developmental Coordination Disorder (DCD) // כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק

נשאל שאלות שמתייחסות לאופן ביצוע מטלה בעבר וכיום, כגון: כיצד למדת לרכוב על אופניים והאם היו לך קשיים בהשוואה לבני גילך? כיצד רכשת את לימודי הנהיגה ובמה זה היה כרוך? כיצד נראית הסביבה שלך במהלך ארוחה?

בנוסף נברר מה איכות הביצוע של הפעולה, מה מידת המאמץ שדרושה לך לצורך ביצועה וכמה זמן היא אורכת.

לצד זה בתהליך משותף נבחן מהן האסטרטגיות בהן אתה משתמש כדי להתמודד עם הקשיים, האם וכיצד הסביבה הפיזית והאנושית מסייעת לך, כיצד הקשיים משפיעים על התפקוד היומיומי וההשתתפות שלך בסביבות חברתיות שונות.

 

מה יש לנו במעבדה להציע?

במעבדה פותחו ונחקרו כלי הערכה שונים שיסייעו להבנה טובה יותר של המאפיינים הייחודים של אנשים עם DCD. כלים אלו מסייעים גם למקד מטרות טיפול תפקודיות בתהליך התערבות.

 

כלי אבחון והערכה

סולם פעילות לילדים לאיתור תסמינים של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) בקרב ילדים צעירים – דיווח הורה
ChAS-P

שאלון לדיווח הורים שנועד להכיר טוב יותר את אופן התפקוד של ילדים
בחיי היום יום שלהם.
השאלון נועד למקד את
הפעילויות המאתגרות ולסייע במיקוד ובחירת מטרות טיפול תפקודיות.

המשך קריאה...

סולם פעילות לילדים לאיתור תסמינים של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) בקרב ילדים צעירים – דיווח מורה/גננת
ChAS-T

שאלון לדיווח מורה/גננת שנועד להכיר טוב יותר את אופן התפקוד של ילדים
בחיי היום יום שלהם.
השאלון נועד למקד את
הפעילויות המאתגרות ולסייע במיקוד ובחירת מטרות טיפול תפקודיות.

המשך קריאה...

שאלון לאיתור תסמינים של הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) בקרב מתבגרים ומבוגרים
ADC

שאלון לדיווח עצמי לאיתור DCD בקרב מתבגרים ומבוגרים. הוא נועד לבחון את רמת הביצוע בפעילויות ועיסוקים הדורשים מיומנויות מוטוריות שונות. כמו כן, השאלון נועד לסייע למיקוד מטרות טיפול תפקודיות.

המשך קריאה...

מחקר