תפקוד ויזומוטורי אצל ילדים עם חשד להפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)

Rosenblum, S., Argaman, Y., Mendelson, N., & Pais-Aviram E. (2005). A comparison of visuomotor function between children suspected of having DCD to that of typical children. The Israel Journal of Occupational Therapy, 14 (4), H213- H231. (In Hebrew). Editor of a Special Issue on Developmental Coordination Disorders

רקע: Developmental Coordination Disorder) DCD) הוא חסר ניכר בהתפתחות קואורדינציה מוטורית הפוגע בתפקודי היום-יום ובלמידה אקדמית שלא על רקע פגיעה נוירולוגית וללא פגיעה באינטליגנציה (APA, 1994). מטרת מחקר זה היתה לבדוק אם יש הבדל בין ילדים עם חשד ל-DCD, לבין ילדים עם התפתחות מוטורית טיפוסית בביצוע מטלות המערבות אינטגרציה ויזומוטורית.
שיטה: לצורך איתור הילדים נעשה שימוש בשאלון לאיתור DCD לגננת (Rosenblum, 2005). השאלון הועבר תחילה לגננות של שמונה גנים והן מילאו אותו על 251 ילדים בגילאים 4 עד 6.6 שנים. על פי תוצאות השאלונים שהועברו לגננות, נבחרו 20 ילדים עם חשד ל-DCD, ולהם הותאמה קבוצת ביקורת. לכלל 40 הילדים (קבוצת המחקר והביקורת) שנבחרו להשתתף במחקר הועברו שאלון דמוגרפי שמולא בידי ההורים, שאלון לאיתור DCD להורים (Rosenblum, 2005), ואבחון ה-(Developmental Test of Visual Motor Integration(VMI) (Beery & Buktenica, (1997.
תוצאות: נמצאו הבדלים מובהקים בציון הסופי בין הילדים בקבוצת המחקר לבין הילדים בקבוצת הביקורת באבחון ה-VMI. נמצא מתאם בינוני גבוה בין הציון הסופי של השאלון איתור לגננת לבין הציון בשאלון האיתור שמולא בידי הורים.