Functional Individualized Therapy for Teenagers with Executive Deficits (FITTED)

התערבות תפקודית מטה־קוגניטיבית בריפוי בעיסוק בקרב מתבגרים עם אתגרים בתפקוד היומיומי

התכנית פותחה יושמה ונחקרה במסגרת מחקר הדוקטורט של ד"ר יעל פוגל, בהנחיית פרופ' נעמי יוסמן ופרופ' שרה רוזנבלום

התערבות מותאמת אישית לצרכים של המתבגר המספקת כלים לחשיבה ולביצוע עצמאי ויעיל במטרות תפקודיות יומיומיות.

אוכלוסיית היעד להתערבות המתוארת להלן היא מתבגרים עם אתגרים בתפקוד היומיומי בכל אחד מתחומי העיסוק (תפקודי יומיום, למידה, משחק, פנאי והשתתפות חברתית) המקושרים לחסרים אפשריים בתפקוד הניהולי של המתבגר.

החסר בתפקוד הניהולי מאפיין אוכלוסיות עם חסרים נירו־התפתחותיים שלא תמיד מאותרים בזמן ומהווים מוגבלות חבויה, כמו לקות למידה ספציפית (Specific Learning Disabilities), קשיים בקשב וריכוז (Attention Deficit Hyperactive Disorder),  סרבול מוטורי (Developmental Coordination Disorder) וקשיים שפתיים (Specific Language Disorder).

תנאֵי הבסיס להשתתפות בהתערבות הם יכולת בסיסית של קריאה וכתיבה, יכולת קוגניטיבית ממוצעת ומעלה ושיתוף פעולה של ההורים.

  • תהליך ההתערבות כולל שמונה מפגשים. היום והשעה שבהם מתקיימים המפגשים נקבעים בתיאום עם המתבגר, הוריו והמרפאה בעיסוק (ניתן לקיים אותם אחת לשבועיים, לפי הצורך הטיפולי והעדפת המתבגר).
  • אחד ההורים יהיה נוכח לפחות בארבעה מפגשי התערבות היות וההורים הם הסביבה התומכת והמאפשרת של המתבגר בכל הקשור ליישום האסטרטגיות והשגת המטרות שהוא בחר בהן.
  • המתבגר הוא שותף מלא ופעיל בתהליך הטיפול – הן בבחירת המטרות בטיפול והן ביצירת האסטרטגיות ליישומן.

  • לספק למתבגר כלים לחשיבה על ביצוע של תפקודי היומיום ויכולת להציב מטרות וליישם אותן באמצעות אסטרטגיות מותאמות אישית.
  • לסייע להעלות את רמת המודעות של המתבגר לעוצמותיו וליכולת שלו להשתמש בהן כדי להשתתף טוב יותר בתחומי העיסוק השונים ובמסגרות השונות.
  • ליצור תהליך שבו המתבגר בוחר בעצמו את המטרות ואת האסטרטגיות שבהן הוא מעדיף להשתמש.
  • לזהות ולנתח את הגורמים השונים המאפיינים את המתבגר וסביבתו ואשר יכולים לסייע לו להשיג את המטרות שבהן בחר, ליצור אסטרטגיות מותאמות־אישית ולבחון את הדרך ליישומן.

"הבנתי שצריך לתכנן ולקרוא את ההוראות"

"למדתי לחשוב לפני שאני עושה דברים…."

"אם אני עובדת לאט ועם אסטרטגיה אז דברים טובים קורים"

"למדתי להתמודד עם משימות באופן עצמאי"

מה אומרים ההורים:

"למדתי לעזור לבִתי לנתח תהליכים ולהשתמש באסטרטגיות שבחרה"

"למדתי שלבני מודעות גבוהה לגבי הקשיים שלו"

"ראיתי איך היכולת של בִתי באה לידי ביטוי"

"אני מבין טוב יותר כיום את הפער בין היכולת הטובה לרמת הביצוע הנמוכה…"

כל מרפאה בעיסוק שמכירה את העקרונות של הגישה.

בעבר היו מספר השתלמויות במסגרת משרד החינוך. בשנה הקרובה תצא השתלמות נוספת.

ניתן להיות בקשר yaelfo@ariel.ac.il

לגישה יש מדריך ונספח עם תיאור מקרה מפורט.

מחקרים אודות ההתערבות

  • מאמר הסוקר את הגישה ומציג את המדדים ליעילותה באמצעות ה COPM.

  • מאמרים העוסקים בנושא המודעות העצמית כפי שעלה במטלות כתיבה ואפיית עוגה לפני ואחרי ההתערבות.

  • מאמר שעוסק במאפייני כתב היד של המתבגרים שהשתתפו בהתערבות בהשוואה לבני גילם.

  • מאמר העוסק במאפייני התפקוד היום יומי של המתבגרים שהשתתפו במחקר בהשוואה לבני גילם.

  • מאמר העוסק בתהליך הטיפול עצמו, במרכיבים של הגישה: עוצמות, מטרות ואסטרטגיות.