תהליך הכתיבה ומאפייני תוצר הכתיבה בקרב ילדים עם DCD
2008

Rosenblum, S. & Miri Livneh-Zirinsky. (2008). Handwriting process and product characteristics of children diagnosed with Developmental Coordination Disorder, Human Movement Science, 27, 200-214 Special issue about Developmental Coordination Disorders (DCD).

ליקויים בביצועי כתיבה מגבילים את ההשתתפות בבית הספר של ילדים עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD). מטרת מחקר זה הייתה להשוות את תהליך הכתיבה ואת מאפייני תוצר הכתיבה של ילדים עם DCD לאלו של ילדים טיפוסיים (TD) על מנת לקבוע מהם האמצעים הטובים ביותר להבחנה בין הקבוצות. המשתתפים היו 40 ילדים, מגיל 7 עד 10 שנים. קבוצת הניסוי כללה 20 ילדים שעמדו בקריטריונים של DCD, וקבוצת הביקורת כללה 20 ילדים שהותאמו בגיל ובמגדר. הילדים התבקשו לבצע שלוש משימות כתיבה בטאבלט אלקטרוני, שהיה חלק ממערכת הערכת כתב יד ממוחשבת (ComPET), על מנת לקבל מדדים בנוגע לתהליך הכתיבה שלהם. לאחר מכן, תוצר הכתיבה של הילדים הוערך על ידי ה-HHE. התוצאות הראו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות עבור מדדי תהליך הכתיבה (זמן על הנייר והזמן באוויר, לחץ ממוצע) ועבור מאפייני תוצר הכתיבה (קריאות גלובלית, מספר האותיות שנמחקו או שנכתבו בשנית, סידור מרחבי ומספר האותיות שנכתבו בדקה הראשונה). המשתנה 'מספר האותיות שנמחקו או נכתבו בשנית' היה המשתנה המבדיל ביותר בין 2 הקבוצות. הגענו למסקנה שהערכה הן של תהליך הכתיבה והן של מאפייני תוצר הכתיבה בקרב ילדים עם DCD מספקת תמונה מקיפה יותר של הקשיים שלהם. שימוש בשיטה זו עשוי לאפשר לקלינאים להתמקד בקשיים העיקריים של הילדים ולהתאים שיטות התערבות על מנת למנוע פגיעה בלימודים והשלכותיה על רווחתם הרגשית.