איתור ירידה קוגניטיבית קלה סובייקטיבית במחלת פרקינסון, 2022

Rosenblum, S., Meyer, S., Richardson, A., & Hassin-Baer, S. (2022). Capturing Subjective Mild Cognitive Decline in Parkinson’s Disease. Brain Sciences12(6), 741. https://doi.org/10.3390/brainsci12060741

מחקר זה נועד לאתר ירידה קוגניטיבית תפקודית יומיומית סובייקטיבית בחולים עם מחלת פרקינסון. המשתתפים בגילאי 40-79 אשר 78 מהם עם מחלת פרקינסון ו-41 חולים בריאים תואמים, השלימו את שאלון בנוגע למחלת הפרקינסון, סולם תפקוד קוגניטיבי של מחלת פרקינסון, שאלון חיי היומיום ושאלון ארגון זמן.
חולים עם מחלת פרקינסון חולקו לקבוצות עם או בלי חשד לירידה קוגניטיבית קלה לפי הציונים בתחום הקוגניציה התפקודית. נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בציוני ארגון הזמן ותפקודי היום יום. נמצאו מתאמים מובהקים בין תוצאות השאלון המתייחס למחלת הפרקינסון, כאשר פריטים ספציפיים של ארגון הזמן והתפקוד היומיומי מהווים 35% מהשונות בקוגניציה התפקודית, שנמצאה בקורלציה עם מצבי תפקוד קוגניטיביים יומיומיים.
תוצאות מחקר זה רלוונטיות לאיתור פגמים עדינים בחולי מחלת פרקינסון החשודים בירידה קוגניטיבית קלה, העלולה להשפיע על הבריאות ואיכות החיים ומתייחסת לסיכון לדמנציה מאוחרת יותר.