המנגנונים הבסיסיים של קשיי הכתיבה של ילדים עם נוירופיברומטוזיס סוג 1, 2014

Gilboa, Y., Josman, N., Fattal-Valevski, A., Toledano-Alhadef, H., & Rosenblum, S. (2014). Underlying mechanisms of writing difficulties among children with neurofibromatosis type 1. Research in developmental disabilities, 35(6), 1310-1316.‏ https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.03.021

כתיבה היא פעילות מורכבת המערבת תהליכים תפיסתיים-מוטוריים ברמה נמוכה יותר ותהליכים קוגניטיביים ברמה גבוהה יותר המקיימים ביניהם אינטראקציה מתמשכת. ממצאים קודמים מעידים על כך שישנם קשיים בכתיבה בשכיחות גבוהה עבור ילדים עם נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1). מטרת מחקר זה הייתה להשוות את הביצועים של ילדים עם וללא NF1 בתהליכים קוגניטיביים ובביצוע מטלות כתיבה ולזהות את המרכיבים העומדים בבסיס ביצוע כתיבה בקרב ילדים עם NF1. נבדקו 30 ילדים עם NF1 (גילאי 8-16) ו-30 ילדים עם התפתחות תקינה בהתאמה לפי מין וגיל, תוך שימוש בהערכות סטנדרטיות. נמצא כי לילדים עם NF1 היה ביצועים נמוכים משמעותית בהשוואה לילדים בקבוצת הביקורת, בכל הבדיקות שמדדו תהליכים בשתי הרמות. התוצאות מצביעות על כך שתהליכים קוגניטיביים ברמה הגבוהה מהווים בסיס לתוצר כתיבה עבור הילדים עם NF1, ומנבאים את התפקוד הנמוך בתחום זה. על כן גישות טיפול לילדים עם NF1 חייבות לכלול הערכות מפורטות של תכנון קוגניטיבי וכישורי שפה.