תפקוד הכתיבה הידנית של ילדים עם נוירופיברומטוזיס סוג 1

Gilboa, Y., Josman, N., Fattal-Valevski, A., Toledano-Alhadef, H., & Rosenblum, S. (2010). The handwriting performance of children with NF1. Research in Developmental Disabilities, 31(4), 929-935.‏ https://doi.org/10.1016/j.ridd.2010.03.005

מטרת המחקר: לנתח את התהליך והתוצר של כתיבה ידנית עבור ילדים עם נוירופיברומטוזיס סוג 1 (NF1) בהשוואה לאלו של ילדים בני גילם עם התפתחות תקינה. ילדים עם NF1 נמצאים בסיכון גבוה לליקויים קוגניטיביים, ולמגוון של ליקויים במיומנויות תפיסה כמו גם באינטגרציה מוטוריות ומיומנויות חזותיות-מוטוריות. ליקויים אלו עלולים להפריע ליכולת לייצר כתיבה ידנית טובה, שהיא מרכיב חיוני להצלחה בבית הספר. שיטה: המשתתפים במחקר היו 30 ילדים עם NF1 ו-30 ילדים תואמים בגיל ומגדר, בין הגילאים 8 עד 16.08. ביצועי כתב היד של ילדים עם NF1 הוערך באמצעות מבחני כתיבה מוכרים הבוחנים מדדים כגון: קריאות תוצר הכתיבה, מיומנות חזותית-מוטורית. חלק מהמשימות בוצעו על גבי לוח אלקטרוני אשר מדד את ביצוע המשימה במדדים אובייקטיבים. תוצאות: נמצאו הבדלים מובהקים בין הילדים עם NF1 לבין הילדים בקבוצת הביקורת הן במדדי התהליך והן במדדי תוצר הכתיבה. נמצאו קשרים מובהקים בין המבחנים השונים. תוצאות המחקר מצביאות על קשר בין קושי בתפקודים ניהוליים לבין תוצרי כתיבה ברמה נמוכה.