פיתוח ותיקוף של שאלון ה CD-Chart אשר נועד לקדם ניהול עצמי בקרב ילדים ומתבגרים עם צליאק

Meyer, S., & Rosenblum, S. (2017). Development and validation of the celiac disease-children’s activities report (CD-chart) for promoting self-management among children and adolescents. Nutrients, 9(10), 1130.‏ https://doi.org/10.3390/nu9101130

מטרת מחקר זה הייתה לתאר את תהליך פיתוח ותיקוף של שאלון פעילויות צליאק-ילדים (CD-Chart), אשר פותח על מנת לבחון את האתגרים בניהול התזונה היומית ופעילות היומיום של ילדים עם צליאק. השאלון כולל תשע פעילויות הקשורות למזון הנמדדות בשישה ממדים מרכזיים: תדירות, העדפה, הכנה, מעורבות, עזרה והגדרה עצמית. המשתתפים במחקר היו 126 ילדים (8-11 שנים) ובני נוער (12-18 שנים) עם צליאק, ו-30 נבדקים בקבוצת ביקורת תואמת.
בוצע ניתוח גורמים ונמדדו תכונות פסיכומטריות. תוקף תוכן ותוקף פנים נבדקו והשאלון הראה עקביות פנימית טובה עבור מדד "העדפה". ניתוח גורמים גילה שני גורמים ברורים, סביבה חברתית וסביבה משפחתית קרובה. תוקף המבנה הראה הבדל משמעותי בין הקבוצות כאשר הקבוצה עם צליאק נדרשה ליותר הכנה מוקדמת לפעילויות הקשורות למזון מאשר קבוצת הביקורת. נמצאו הבדלים נוספים כמו גם קווי דמיון בין הקבוצות. תוצאות ראשוניות מצביעות על כך שהשאלון CD-Chart עשוי לשמש כלי מעשי לרכישת מידע על מאפייני ההשתתפות בפעילויות הקשורות למזון, החוזקות והאתגרים של ילדים ובני נוער עם צליאק, וכך לקדם ניהול עצמי, הקפדה על תזונה ואיכות חיים.