האם יש קשר בין תפקודים ניהוליים והצלחה בלימודים אצל ילדים עם נוירופיברומטוזיס מסוג 1?

Gilboa, Y., Rosenblum, S., Fattal-Valevski, A., Toledano-Alhadef, H., & Josman, N. (2014). Is there a relationship between executive functions and academic success in children with neurofibromatosis type 1?. Neuropsychological rehabilitation, 24(6), 918-935.‏ https://doi.org/10.1080/09602011.2014.920262

המחקר הנוכחי נועד להשוות את התפקודים הניהוליים של ילדים עם נוירופיברומטוזיס מסוג 1 (NF1) לאלה של ילדים עם התפתחות טיפוסית ולחקור האם יכולות אלו עשויות לנבא את ההצלחה של הילד במונחים של כישורים אקדמיים והאפשרויות שלו.
לשם כך, קבוצה של עשרים ותשעה ילדים עם NF1 וקבוצה תואמת של 27 ילדים תואמי גיל ומגדר (בני 8-16 שנים) ביצעו שני מבחנים למדידת תפקודים ניהוליים: 1) מבחן ביצועי של תפקודים ניהוליים עבור ילדים (BADS-C) ו2) שאלון למילוי עצמי להורים המדרג את ההתנהגות הדורשת שימוש בתפקודים ניהוליים (BRIEF). על מנת להעריך את הצלחה האקדמית השתמשנו בשאלון להערכת יכולת אקדמית (ACES) אותו מילאו המורים.
התוצאות הראו כי הביצועים של קבוצת הילדים עם NF1 היה נמוך משמעותית עבור הביצוע של שתי משימות שדורשות תכנון במבחן הBADS-C וכן בסולמות של יזימה, זכרון עבודה, תכנון וארגון חומרים מתוך שאלון הBRIEF. כמו כן, באמצעות ניתוח רגרסיה נמצאו מתאמים משמעותיים ומודלים לניבוי עבור כל מדדי התפקוד. בהתבסס על ממצאים אלה, לילדים עם NF1 יש חוסר תפקוד ביצועי אשר מסביר חלק מהקשיים שלהם בהישגים אקדמיים.