Parental occupational Executive Training (POET)

התערבות מוקדמת בילדים צעירים המציגים תסמיני הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD)

גישת POET פותחה על ידי דר' כרמית פריש במהלך עבודת הדוקטורט, בהנחיתם של פרופ’ שרה רוזנבלום, ופרופ’ עמנואל תירוש, מהפקולטה לרפואה בטכניון.

גישה זו מתמקדת בלעזור להורים להבין מהם תפקודים ניהוליים, באיזה אופן הם משפיעים על תפקוד ילדם, ומה הם יכולים כדי לעזור לילדם להצליח יותר בתפקודו היום-יומי. הPOET  מתייחסת לכל תחומי החיים, למשל, קימה, התארגנות בוקר, סידור החדר והתיק, העסקה עצמית, תגובות לתסכול ולהתרגשות, המתנה בתור, ישיבה בארוחות, הכנת שיעורי בית. ההתערבות כוללת 8 מפגשים עם ההורים לאחר הכרות עם הילד ואבחונו, ותכני ההתערבות מותאמים אישית לצרכי הילד ומשפחתו.

ילדים צעירים בגילאי 3-7.5 שנים, המציגים קשיים תפקודיים על רקע עיכוב בהתפתחות התפקודים הניהוליים / תסמינים מוקדמים של הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD).

הילד/ה יצליח (בתיווך מבוגר):

  • לסיים להתלבש בבוקר תוך 20 דק'
  • לצאת מהשירותים לאחר ניגוב ושטיפת ידיים
  • לשחק רבע שעה באופן עצמי אחה"צ
  • לגעת בחבר / הורה בצורה שנעימה להם
  • לקום רק 1-2 פעמים במהלך הארוחה
  • להירגע מתסכול ולעבור לדבר הבא
  • להירדם תוך 30 דק'

"השפה של הpoet מאפשרת לי כאמא התבוננות רב-מימדית ואת האפשרות להוציא יכולות לפועל.  המיפוי של תחומי התפקודים הניהוליים בתרשים עוזר להבין את ההתמודדויות שלנו בהורות. עוזר לקבל תמונה רחבה מצד אחד, ולמקד מצד שני. מארגן ומאפשר."

"התקשורת בהדרכה מאוד מאוד משמעותית עבורי. אני חושבת שהגישה והדרך שבה היא מתווכת מהמרפאה בעיסוק אלינו כהורים אחד הם. האמפטיה לקושי איתו אנו מתמודדים כהורים, יחד עם תחושה מכבדת מאוד ותומכת ביכולות שלנו כהורים, מאפשרת עבודה שיתופית גם בהדרכה ואח״כ גם בבית. הפתרונות צומחים מתוך גישה דיאלוגית…שילוב של ידע ונסיון מקצועי שמתוכו נוצרת תוכנית פעולה בהירה,יחד עם הקשבה לנו כהורים כדי לברר מה עבד ומה פחות."

מרפאים בעיסוק שעמדו בדרישות ההכשרה של 60 שעות רשאים לטפל בגישת POET. ההכשרה מתקיימת בעברית ובאנגלית לפחות פעם בשנה.

ניתן לעקוב אחר המועדים באתר ה POET.

ניתן למצוא מידע על קורסי POET והרצאות על פיתוחים חדשים הקשורים אליה באתר ה POET.

מחקרים אודות ההתערבות

  • פיתוח מודל ממוקד הורים לשיפור התפקוד היום יומי של ילדיהם הצעירים עם תסמינים של Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD)– ישימותו ויעילותו (פריש, תירוש, דויטש-קסטל, ורוזנבלום, 2016)

במהלך מחקר זה נבנה המודל התיאורטי ממנו פותחה גישת ההתערבות POET. הגישה יושמה בקרב 72 משפחות של ילדים בני 4-7 שנים עם תסמיני ADHD, על ידי צוות של 17 חוקרים. במחקר זה התקבלו ראיות לישימות ה- POET וליעילותה בשיפור מדדים הקשורים לילדים (תפקוד, ת"נ, תסמיני ADHD ) ולהוריהם (רמת ידע על ת"נ ומיומנות לסייע לילדים, שביעות רצון מביצוע הילדים). יציבות ממצאים אלו הודגמה לאורך 6 חודשים. ממצאים אלו מציבים את ה POET כגישת התערבות מבוססת ראיות לילדים צעירים עם תסמיני ADHD.

  • גישת Parental Occupational Executive Training (POET): הבדלים במאפייני ההתערבות ותוצאותיה בקרב משפחות עם ADHD הורי לעומת משפחות ללא ADHD הורי (אבירן, פריש, ברמן ורוזנבלום, 2016)

מחקר זה בוצע בקרב 56 משפחות שהשתתפו במחקר ההתערבות לביסוס ישימות הPOET ויעילותה. הוא מאפשר ללמוד על האופן בו הורים עם תסמיני ADHD מצליחים ליישם התערבות טיפולית בילדיהם, לעומת הורים ללא תסמיני ADHD. כמו כן, ניתן להתרשם בעזרת ממצאיו כיצד גורמים הקשורים בניסיון העבר של הורים עם תסמיני ADHD ובמאפייניהם בהווה משפיעים על יכולתם ליישם את ההתערבות הטיפולית בילדיהם. לממצאי מחקר זה יש משמעות להבנת הצרכים של משפחות של ילדים בהם גם אחד מההורים / הגורמים החינוכיים מתמודד עם ADHD, מידע שמהווה בסיס חשוב להתאמת תכניות התערבות לילדים ולהוריהם.

  • חווית הורים לילדים עם תסמינים של הפרעת קשב וריכוז בתום התערבות טיפולית בגישת Parental Occupation Executive Training (POET) (ענבר, פריש, זק"ש ורוזנבלום, 2016)

מחקר זה הינו מחקר איכותני פנומנולוגי, והוא מאפשר ללמוד על משמעות התערבות טיפולית בגישת POET להורי הילדים שישמו התערבות זו. המחקר בוצע בקרב 10 משפחות שהשתתפו במחקר לביסוס ישימות ה- POET ויעילותה. הוא חושף תובנות שההורים / הגורמים החינוכיים רכשו בתהליך ההתערבות, שינויים שהצליחו להשיג בתפקוד הילד, והשפעות על קשר הורה-ילד, ועל האווירה בבית. יתרה מכך, עבודה זו מאפשרת להתרשם מגורמים שהשפיעו על יכולת ההורים / הגורמים החינוכיים ליישם את ההתערבות, ובכך תורמת תרומה ייחודית בתחום של התערבות טיפולית בילדים עם ADHD. 

  • מחקרים בתהליך

השוואת יעילות גישת POET בשיפור התפקוד של ילדים עם תסמיני ADHD בין טיפול המבוצע בפגישות פנים מול פנים, לבין טיפול באמצעות פגישות מקוונות (ד"ר כרמית פריש, ד"ר ג'י צוקרמן, גב עדי בכרך, ד"ר מיטשל שערץ).

דיימנו: כמה כיף יהיה לראות את הילד/ה שלכם משחק/ת 10 דק באופן עצמאי, יושב/ת עד סוף הארוחה, נרגע/ה ונרדם/ת בזמן קצר….?? 
למה לדמיין? באמצעות טיפול מרתק וקצר מועד זה זה יכול לקרות!
 
ראו מה כתבה א. אמא של ד. בן 5 וחצי, שילדה טופל הקיץ בגישת POET:
"ה POET מותאמת אישית לצרכי הילד והמשפחה. בכל שבוע במפגש ניתנים להורים כלים ושיטות יצירתיות להתמודד עם בעיות ספציפיות.
השיפור ניכר ממפגש למפגש וככל שתתמידו גם בסיום המפגשים השינוי לטובה יהיה יותר מורגש.
באופן זה הילד מקבל מההורים כלים להתמודדות טובה יותר עם האתגרים שלו בתחום הלימודי, הרגשי ובהתנהלות היום יומית.
אין ספק שההדרכה היא מתנה לכל משפחה שמעוניינת לנהל חיי שיגרה באווירה נעימה יותר לכולם.
עצם זה שהמפגשים נעשים בזום זהו בונוס נוסף שמאפשר גמישות הזמנים וחוסך זמן להורים שמתקשים להגיע פיזית."