המהימנות והתקפות של האבחון המותאם של ה-Do-Eat לילדים עם אוטיזם, 2023
Levy-Dayan, H., Josman, N., & Rosenblum, S. (2023). Basic Activity of Daily Living Evaluation of Children with Autism Spectrum Disorder: Do-Eat Washy Adaption Preliminary Psychometric Characteristics. Children, 10(3), 514.
מטרת מחקר מקדים זה היא להדגים את המהימנות והתקפות של האבחון המותאם של ה- Do-Eat להערכת פעילויות יומיומיות בסיסיות (Basic activities of daily living – BADL) לילדים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (Autism spectrum disorder – ASD). המשתתפים היו 53 ילדים בגילאי 6-10 שנים: 17 מאובחנים עם ASD בחומרה גבוהה (HS-ASD) ו-16 עם ASD בחומרה נמוכה על פי ה- DSM-5 ובהתבסס על ה-CARS-2, ו-20 משתתפים בקבוצת ביקורת עם התפתחות טיפוסית. כלי המדידה היו ה -Do-Eat Washy (Washy) המותאם לאוכלוסיה זו, שאלון השתתפות בעיסוקי ילדות (Participation in Childhood Occupations Questionnaire – PICO-Q) והערכת מוגבלות בילדות (Pediatric Evaluation of Disability Inventory – PEDI).
תחומי ה-Do-Eat Washy הציגו עקביות פנימית גבוהה (α = 0.841–0.856). נמצאו הבדלים מובהקים בין קבוצת ה-HS-ASD לקבוצות האחרות בתחומי ה-Washy המציגים תוקף מבחין. התוקף המתכנס והמקביל של ה-Washy הראה תוצאות טובות. נמצא מתאם שלילי מובהק מאוד בין ה-Do-Eat Washy לבין שלושה פריטים של קושי בביצוע ADL בשאלון ה-PICO-Q, השתתפות בעיסוקי ילדות (p < 0.001): רחצה (0.550-), היגיינה (0.571-), ושטיפת ידיים (0.733-). ציוני הביצוע של ה-Washy והציון הכולל של ה-PEDI הדגימו מתאם גבוה מובהק (r = 0.799, p < 0.001).
התוצאות הראשוניות מצביעות על כך שלאחר מחקר נוסף על מדגמים מייצגים גדולים יותר, ה-D0-Eat Washy עשוי להיות כלי מהימן ותקף להערכת BADL בקרב ילדים עם ASD.