מודל כתיבה לילדים ובני נוער עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, 2022

Van den Bos, N., Howenne, S., Shoemaker, M., & Rosenblum, S. (2022). Using Structural Equation Modeling to analyze handwriting of children and youth with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 1-13

מחקר זה בוחן מודל כתיבה לילדים ובני נוער עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder  – ASD) המציג את הקשרים בין מאפייני תהליך הכתיבה ותוצר הכתיבה, ואת הגורמים המנבאים של מאפיינים אלה. נעשה שימוש בניתוח משוואות מבניות כדי לבחון את המודל עבור ילדים ובני נוער עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (n = 50) ועמיתים בעלי התפתחות טיפוסית (n = 50), בגילאי 10 עד 15, למשימת העתקה וכתיבה חופשית.

הממצאים מצביעים על מודל כתיבה גנרי החל על שתי הקבוצות ועל שתי משימות הכתיבה. זוהו השפעות ייחודיות לילדים ובני נוער עם ASD עבור:

(1)  תלות הדדית גבוהה של מאפייני תהליך הכתיבה,

(2)  פעימת כתיבה ארוכה יותר באוויר המובילה לקריאות טובה יותר,

(3) ציונים נמוכים יותר בתפקודים ניהוליים המובילים לציונים נמוכים יותר עבור קריאות.