איחורים לביה"ס בהקשר של תפקודים ניהוליים של ילדים ואימותיהן

Rosenblum, S., Navon, H., & Meyer, S. (2021). Being late for school as related to mothers and children's executive functions and daily routine management. Cognitive Development, 57, 101005. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.101005

מחקר זה מנתח את התפקודים הניהוליים (executive functions – EF) ואת ניהול השגרה היומיומית של אימהות וילדים, בקרב אוכלוסיית ילדים המאחרים לבית הספר בהשוואה לאלו שמגיעים בזמן.

המשתתפים היו 60 ילדים בגילאי 7.0-9.0, 27 מוגדרים כ"מאחרים" ו-33 "מגיעים בזמן" לבית הספר. האימהות מילאו את שאלון הערכת התפקודים הניהוליים – BRIEF (the Behavior Rating Inventory of Executive Function)  על ילדיהן ואת גרסת הדיווח העצמי למבוגרים, ואת סולם דירוג תפקודים ניהוליים ועיסוקים (Executive Functions and Occupations Rating Scale  – EFORTS) לגבי השגרה היומיומית של ילדיהן.

נמצאו יכולות נמוכות באופן מובהק בתפקודים הניהוליים בקרב אימהות וילדים בקבוצת ה"מאחרים" ובניהול השגרה היומיומית של הילדים בהשוואה לאלו של הילדים ש"מגיעים בזמן". נמצאו קשרים מובהקים בין יכולות התפקוד הניהולי של הילדים לבין ההתנהלות שלהם בשגרות היום יום. תפקודים ניהוליים ספציפיים של האימהות והילדים ניבאו 44% מהשונות בניהול השגרה היומיומית של הילד מעבר להשתייכות לקבוצה. הבנת המנגנון הבסיסי של ההגעה באיחור עשויה להוביל לפיתוח התערבויות לשם שיפור התפקוד היומיומי של האימהות והילדים.