ביסוס תוקף ומהימנות של שאלון ה-DAY-Opp
2021
Fogel, Y., Gross, H., Adler, M., & Rosenblum, S. (2021). Adolescents’ Daily Routines: Reliability and Validity of the DAY-Opp Questionnaire; An Exploratory Study. The Open Journal of Occupational Therapy, 9(1), 1-11.
רקע: שמירה על שגרה יומית מאוזנת ומגוונת היא דרך להקל על המעבר של מתבגרים לגיל ההתבגרות. היעדר כלים להערכת שגרות יומיות של מתבגרים הוביל לפיתוח שאלון (DAY-Opp (the Daily Activities for Youth Opportunity . מחקר זה מתאר את הפיתוח, המהימנות והתקפות של DAY-Opp ככלי הערכה קליני של תדירות הפעילויות היומיות, מידת העצמאות ושביעות הרצון של מתבגרים.
שיטה: מדגם של 117 מתבגרים בהתפתחות טיפוסית (59 בנות ו-58 בנים בגילאי 11–19 שנים) חולק לשלוש קבוצות גיל. כל המתבגרים השלימו את הגרסה העברית של שאלון DAY-Opp. נערך ניתוח סטטיסטי לבדיקת תוקף מבחין, מתכנס וניבוי עם מדד איכות השינה של פיטסבורג ומדד תחושת מסוגלות כללית.
תוצאות: ככל שגיל המשתתפים עלה, תדירות הפעילויות שלהם ירדה, מידת העצמאות עלתה ושביעות הרצון מהביצועים היומיים נותר ללא שינוי. הרגלי שינה ותחושת המסוגלות ניבאו את התדירות, מידת העצמאות ושביעות הרצון בפעילויות היומיות השונות.
מסקנות: שאלון DAY-Opp עשוי לאפשר למרפאים בעיסוק למפות ולדון עם מתבגרים על החוזקות והאתגרים שלהם בשגרות יומיות, ובכך לשפר את הביצועים התעסוקתיים, הסיפוק והרווחה שלהם.