תהליך כתב היד ומאפייני המוצר של ילדים שאובחנו עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית, מדעי התנועה האנושית, 2008
Rosenblum, S., & Miri Livneh-Zirinsky. (2008). Handwriting process and product characteristics of children diagnosed with Developmental Coordination Disorder, Human Movement Science, 27, 200-214. Special issue about Developmental Coordination Disorders (DCD)
ליקויים בביצועי כתיבה מגבילים את ההשתתפות בבי"ס בקרב ילדים עם הפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD). מטרת מחקר זה הייתה להשוות את מאפייני תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים עם DCD עם אלו של ילדים טיפוסיים, על מנת למצוא את האמצעים הטובים ביותר להבחנה בין הקבוצות. המשתתפים היו 40 ילדים, מגיל 7 עד 10 שנים. קבוצת המחקר כללה 20 ילדים שעמדו בקריטריונים של DCD, וקבוצת הביקורת כללה 20 ילדים טיפוסיים תואמי גיל ומגדר. הילדים התבקשו לבצע שלוש משימות כתיבה במערכת ממוחשבת (ComPET), על מנת לקבל מדדים של תהליך הכתיבה שלהם. לאחר מכן, תוצר הכתיבה הוערך על ידי הכלי Hebrew Handwriting Evaluation tool (HHE). התוצאות הראו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות עבור מדדי תהליך הכתיבה (זמן 'על הנייר' ו'זמן אוויר', לחץ ממוצע) ועבור מאפייני תוצר הכתיבה (קריאות גלובלית, מספר האותיות שנמחקו או נכתבו בשנית, התארגנות במרחב ומספר האותיות שנכתבו בדקה הראשונה). נמצאה אבחנה משמעותית גבוהה (80-90%), כאשר המשתנה 'מספר האותיות שנמחקו או נכתבו בשנית' היה המשתנה המבדיל ביותר (67.-). הסקנו כי הערכה של מאפייני תהליך הכתיבה ובנוסף של מאפייני התוצר בקרב ילדים עם DCD מספקת תמונה מקיפה יותר של הליקויים. שימוש בשיטה זו עשוי לאפשר לקלינאים להתמקד בליקויים העיקריים של ילדים ולהתאים שיטות התערבות כך שימנעו פערים לימודיים והשלכותיהם על רווחתם הרגשית.