מהי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה DCD

Developmental Coordination Disorder

הפרעה התפתחותית בקואורדינציה היא הפרעה נוירו-התפתחותית שמוגדרת בספר האבחנות
הפסיכיאטרי  DSM 5 (APA 2013).
בשפה העממית ניתן למצוא את הביטוי "סרבול מוטורי" אך למעשה מדובר בלקות חמורה בהתפתחות הקואורדינציה המוטורית אשר משפיעה על ביצוע מטלות יומיומיות.  
להפרעה זו השלכות בתחומים שונים כמו טיפול עצמי, לימודים, פנאי, עבודה והשתתפות חברתית.
התסמינים של ההפרעה מתחילים כבר בילדות המוקדמת והם עשויים להשתנות לאורך החיים.
בגילאי הגן הקשיים יכולים לבוא לידי ביטוי בקושי ביצירה, שריכת שרוכים, קושי בשמירה על קצב בעת חיקוי רצף תנועות בגן, היתקלות מרובה בחפצים. בגילאי בית הספר הקשיים עשויים להופיע בכתיבה, בארגון ציוד, בהשתתפות במשחקים מוטוריים. בבגרות הקשיים עשויים לבוא לידי ביטוי בנהיגה, ניהול זמן, התמצאות במרחב, הכנת ארוחות, הימנעות מפעילות גופנית.
חשוב לשים לב שהקושי בא לידי ביטוי לא רק בביצוע הפעילות אלא גם בתהליך הלמידה המוטורית, למשל לאמוד את המרחק בין מכונית למעבר חציה או לתכנן כיצד לפתוח את הידיים כדי לתפוס כדור.
מי מאבחן DCD?
הפרעה זו הינה הפרעה כרונית שמלווה את האדם לאורך חייו.
כדי לבצע אבחנה מדויקת יש לבדוק מה מקור הקשיים והאם מדובר בהפרעה שאינה מוסברת ע"י גורמים אחרים (בהתאם לקריטריונים שהוגדרו) ולבצע אבחנה מבדלת.
חשוב לשים לב שלהפרעה זו יש היארעות משותפת עם הפרעות נוספות כגון הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD).
אבחון של הפרעה התפתחותית בקוארדינציה נערך ע"י צוות רב מקצועי הכולל רופא וכן מרפא בעיסוק ו/או פיזיותרפיסט (ראו מסמכים).


מסמך DCD מתבגרים – מעודכן (health.gov.il)

https://www.health.gov.il/Subjects/KidsAndMatures/child_development/Documents/DCD_439420118.pdf
ריפוי בעיסוק בקרב אוכלוסייה עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה Developmental Coordination Disorder (DCD) – החברה הישראלית לריפוי בעיסוק (isot.org.il)

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/dmcn.14132


למה מרפאים בעיסוק מטפלים ב-DCD?  
התהליך בריפוי בעיסוק מתחיל בהערכה שמטרתה הבנת הסיבות לקשיים בתפקוד ובהשתתפות.
התהליך כולל שימוש בשאלונים סטנדרטיים, ראיונות וכן תצפיות על ביצוע מטלות שונות על מנת לבחון כיצד הקשיים משפיעים על התפקוד היומיומי של האדם.  
לאחר סיכום שלושת הקריטריונים הראשונים של DSM5 אצל מרפאה בעיסוק האדם מופנה להערכה רפואית על מנת לאושש את הקריטריון הרביעי לצורך קבלת האבחנה.
 
בתהליך ההתערבות עם אנשים עם DCD מרפאים בעיסוק עושים שימוש בגישות וכלים שונים.
הגישות כוללות תרגול פעילויות ושכלול מיומנויות מוטוריות לביצוע מטלות שונות כגון שריכת שרוכים, הקלדה, התמסרות בכדור וכד', זאת לצד שימוש בכלים קוגניטיביים לצורך ביצוען.
מרפאים בעיסוק מסייעים לאדם לנתח את מאפייני הפעילות ולמצוא את האסטרטגיה הטובה ביותר בשבילו כדי לקדם את השתתפותו בסביבה הטבעית היומיומית. לעיתים יומלץ על התאמות סביבה או מטלה כמו אביזרי עזר בכתיבה.
תהליכים אלה בריפוי בעיסוק מובילים לשיפור איכות חייהם של אנשים עם DCD, שיפור בדימוי העצמי ובתחושת המסוגלות שלהם.

מה חשוב לנו כמרפאים בעיסוק לדעת בהקשר להפרעה התפתחותית בקאורדינציה שלך?

נשאל שאלות שמתייחסות לאופן ביצוע מטלה בעבר וכיום כגון-
כיצד למדת לרכוב על אופניים והאם היו לך קשיים בהשוואה לבני גילך?
כיצד רכשת את לימודי הנהיגה ובמה זה היה כרוך?
האם כשאתה מכין לעצמך כוס שתיה חפצים נופלים לך לעיתים קרובות? האם מתלוננים שהכל מתלכלך סביבך בזמן הארוחה?
בנוסף נברר מה איכות הביצוע של הפעולה, מה מידת המאמץ שדרושה לך לצורך ביצועה וכמה זמן היא אורכת.
לצד זה בתהליך משותף נבחן מהן האסטרטגיות בהן אתה משתמש כדי להתמודד עם הקשיים, האם וכיצד הסביבה הפיזית והאנושית מסייעת לך, כיצד הקשיים משפיעים על התפקוד היומיומי וההשתתפות שלך בסביבות חברתיות שונות.

מה יש לנו במעבדה להציע? 

במעבדה פותחו ונחקרו כלי הערכה שונים שיסייעו להבנה טובה יותר של המאפיינים הייחודים של אנשים עם .DCD  כלים אלו מסייעים גם למקד מטרות טיפול תפקודיות בתהליך התערבות.

(לצרף את הקישור לכלים)

ChAS-P ChAS-T שאלונים להעריך ילדים בגילאי הגן וביה"ס שנים עם חשד להרפעה התפחותית בקאורדינציה. לשאלונים גרסה לדיווח הורה וגרסה לדיווח ממסגרת חינוכית.

ACD שאלון לדיווח עצמי לאיתור הפרעה התפתחותית בקואורדינציה בקרב מתבגרים ומבוגרים.