טיפול בריפוי בעיסוק בעקבות המחקר

התערבות מוקדמת בילדי גן עם תסמינים של הפרעת קשב וריכוז באמצעות גישת

(Parental Occupational Executive Training (POET

ד"ר כרמית פריש 

הפרעת קשב וריכוז ואיחור בהתפתחות התפקודים הניהוליים


מאז שנות השמונים הספרות המחקרית בתחום של הפרעת קשב וריכוז, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), מעידה על קשר משמעותי שקיים בין מגבלות תפקודיות שנחוות על ידי ילדים צעירים עם הפרעה זו לבין איחור בהתפתחות התפקודים הניהוליים שלהם (Barkley, 1997; Brown, 2006; Thorell, 2007). התפקודים הניהוליים הם למעשה מערכת של תהליכים קוגניטיביים (הקשורים לחשיבה) שמאפשרים לילדים ומבוגרים להצליח לתפקד, להתנהג, לדבר ולנוע מתוך שליטה עצמית (Barkley, 1997; Brown, 2006; Brown, 2009). בהשאלה מעולם הדימויים ניתן להתייחס לתפקודים הניהוליים כאל הקברניט של הספינה שאחראי לנווט אותה לחוף מבטחים, או כאל המנצח של תזמורת המורכבת מכלים רבים (מגוון היכולות האחרות של הילד), שעם ניצוח נכון הוא מאפשר להם לבוא לידי ביטוי ולהשמיע מוסיקה ערבה לאוזן. התפקודים הניהוליים משפיעים על כל תחומי התפקוד, ולכן כאשר יש איחור או פגיעה בהתפתחותם מדווחת השפעה לרעה בכל תחומי התפקוד החל מגיל 3-4 שנים (Hughes, White, Sharpen, & Dunn, 2000; Miller & Hinshaw, 2010; Thorell, 2007)

החשיבות של התערבות מוקדמת באמצעות הדרכת הורים
לאור החשיבות של התפקודים הניהוליים ב- ADHD מומלץ למקד את ההתערבות הטיפולית באוכלוסיה זו בשיפור שלהם, ולהתחיל אותה מוקדם ככל הניתן (Riddle, 2013). טיפול בגיל צעיר עשוי לאפשר צמצום או מניעה של הרחבת הפגיעה התפקודית וסיבוכים רגשיים נלווים בגיל מאוחר יותר , כמו למשל, פגיעה בדימוי העצמי (Tough et al., 2008). כמו כן בגיל הגן חשוב שהתערבות הממוקדת בשיפור התפקודים הניהוליים תהיה ממוקדת בהדרכת הורי הילדים. מיקוד בהורים יסייע להם להבין את טיב המגבלה של ילדם ולערוך התאמות בתפקוד המשפחה כולה (Dubouloz et al., 2010), לצמצם אי הבנה ומתיחות בינם לבין ילדם (Toglia, 2005), וליזום תרגול יום יומי של המיומנויות הנחוץ כדי להצליח להביא לידי שיפור תפקודי (Barkley & Benton, 2010). סקירת מחקרי התערבות בקרב ילדים עם ADHD מעידה כי אכן גישות ההתערבות הלא תרופתיות שנמצאו יעילות בילדים עם ADHD בוצעו באמצעות הדרכת הורים (MTA Cooperative Group, 1999; Sonuga-Barke, Daley, Thompson, Laver-Bradbury, & Weeks, 2001).
ייחודה של גישת Parental Occupational Executive Training (POET)
לאור כל זאת פותחה ה-POET . זוהי גישת התערבות בריפוי בעיסוק, והיא הראשונה בתחום שמכוונת לשיפור התפקוד והתפקודים הניהוליים של ילדים עם ADHD באמצעות הדרכת הורים.
ייחודיות ה - POET: 1. ההדרכה ניתנת ליישום החל מגיל 4 שנים. 2. מתאימה במיוחד להורים שחווים אף הם תסמינים של ADHD, ו-3. כוללת 8-10 מפגשים בלבד. במהלך מפגשי ההתערבות בגישת POET ההורים לומדים מהם התפקודים ניהוליים המסוימים שמגבילים את תפקודו והתנהגותו של ילדם, והם רוכשים דרכים מעשיות לעזור לו לתפקד טוב יותר בבית במטרות יום-יומיות שחשובות להם כמו ישיבה בארוחות, העסקה עצמית והתארגנות יעילה בשגרות הבוקר והערב. הורים שהשתתפו בתוכנית ההתערבות ותיווכו נכון את הכלים שהשתמשו בהם לילדיהם דיווחו על שיפור תפקודי משמעותי גם בגן, בחוגים ובהקשר המשפחתי המורחב. ישימות הPOET נחקרת כיום ע"י צוות של 17 חוקרים באוניברסיטת חיפה, והתוצאות המסתמנות מצוינות.

לפרטים על אודות מרפאים בעיסוק שהוסמכו לטפל בגישת POET ניתן לפנות אל כרמית פריש, מפתחת הPOET This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., ולצפות בסרטון שבקישור המצורףhttps://www.youtube.com/watch?v=YcrTl83FO8s

 

לרשימת מטפלים בריפוי בעיסוק בגישת טיפול POET

לרשימת מטפלים בריפוי בעיסוק עם מומחיות בטיפול בסטודנטים ומבוגרים 

 

רשימה ביבליוגרפית

Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121(1), 65-94.
Barkley, R. A., & Benton, C. M. (2010). Taking charge of adult adhd The Guilford Press.
Brown, T. E. (2006). Executive functions and attention deficit hyperactivity disorder: Implications of two conflicting views. International Journal of Disability, Development and Education, 53(1), 35-46.
Brown, T. E. (2009). ADD/ADHD and impaired executive function in clinical practice. Current Attention Disorders Reports, 1(1), 37-41.
Dubouloz, C. J., King, J., Ashe, B., Paterson, B., Chevrier, J., & Moldoveanu, M. (2010). The process of transformation in rehabilitation: What does it look like? International Journal of Therapy and Rehabilitation, 17(11), 604-615.
Hughes, C., White, A., Sharpen, J., & Dunn, J. (2000). Antisocial, angry, and unsympathetic:"Hard‐to‐manage" preschoolers' peer problems and possible cognitive influences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(2), 169-179.
Miller, M., & Hinshaw, S. P. (2010). Does childhood executive function predict adolescent functional outcomes in girls with ADHD? Journal of Abnormal Child Psychology, 38(3), 315-326.
MTA Cooperative Group. (1999). Fourteen-month randomized clinical
trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of General Psychiatry, 56(1073), 1086.
Riddle, H. (2013). The Contribution of Executive Functioning to Fine Motor Control in Healthy Ageing,
Sonuga-Barke, E. J. S., Daley, D., Thompson, M., Laver-Bradbury, C., & Weeks, A. (2001). Parent-based therapies for preschool attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized, controlled trial with a community sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(4), 402-408.
Thorell, L. B. (2007). Do delay aversion and executive function deficits make distinct contributions to the functional impact of ADHD symptoms? A study of early academic skill deficits. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(11), 1061-1070.
Toglia, J. (2005). A dynamic interactional approach to cognitive rehabilitation. In N. Katz (Ed.), Cognition and occupation across the lifespan: Models for intervention in occupational therapy (pp. 29-72). Baltimore: AOTA Press.
Tough, S. C., Siever, J. E., Leew, S., Johnston, D. W., Benzies, K., & Clark, D. (2008). Maternal mental health predicts risk of developmental problems at 3 years of age: Follow up of a community based trial. BMC Pregnancy and Childbirth, 8(16) doi:10.1186/1471-2393-8-16