לקות למידה וקשיי קשב וריכוז

 המונח "לקויות למידה" הוגדר על ידי הועדה העולמית המשותפת ללקויות למידה (1994) כך: "מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות  המאופיינות בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולות שמיעה, דיבור, קריאה, כתיבה ויכולות מתמטיות". הפרעות אלו הן פנימיות לפרט. ההנחה  הרווחת היא כי הן נובעות מכשלים בתפקוד מערכת העצבים המרכזית.

 על אף שלקויות הלמידה עשויות להתרחש במקביל למצבי נכות אחרים (כמו: פגיעות סנסוריות, פיגור שכלי ,הפרעה רגשית חמורה) או יחד עם השפעות  חיצוניות (כמו: הבדלים תרבותיים, הוראות לא יעילות או לא ראויות) הן לא התוצאות למצבים אילו.
 ד' סטודנטית בת 26 אובחנה לאחרונה כסובלות מלקויות למידה, היא מספרת: "בכל בוקר הדבר הראשון שאני שואלת את עצמי כשאני קמה הוא איזה יום  היום?.... חשוב לי לזכור את ימי ההולדת של חברים שלי אבל אני מתקשה בזה.... אני זוכרת את התאריך אבל לא מקשרת בינו לבין היום בשבוע כך  שאני מפספסת.... אין לי לו"ז יומי וכול יום הוא יום שונה לחלוטין. זה גם קשור לעובדה שכל יום מתחיל בשעה אחרת".... ד' מוסיפה: "בבית ספר יסודי  לרוב הייתי שוכחת לארגן את התיק לביה"ס והייתי מגיעה עם התיק של יום קודם... בימים אילו אני מגיעה לביה"ס ללא כל החומרים הנדרשים, אנחנו  צריכים ספרים ומחברות שאנו עובדים איתם אבל אני לא מביאה אותם בכלל"....

ld

 מאמרים על ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה בריפוי בעיסוק מבוססים על המודעות כי לקויות למידה מגוונות במידת החומרה שלהם ובאופן בו    באים לידי ביטוי אצל אנשים שונים. כמו כן, לקויות למידה עשויות להשפיע לא רק על ביצועים אקדמיים אלא גם על תפקודים נוספים של הפרט,  כך שהמאמרים מתמקדים בהשפעות של הלקויות על פעילויות ועיסוקים שונים, כמו: לימודים אקדמיים, פעילויות של היום יום, אינטרקציות  חברתיות, משחק ופנאי, שירות צבאי, עבודה ומשפחה.
 ישנם גורמים בסיסיים התורמים ללקויות למידה כמו: יכולות קוגנטיביות ומטא-קוגנטיביות ותפקודים ביצועיים הכוללים ארגון וניהול עצמי של זמן  (כמו תכנון לו"ז יומי- תוך יצירת איזון בין מספר פעילויות) ומרחב (כמו ארגון חפצים אישיים, אוריינטציה במקומות שונים). בנוסף, המחקרים  מתמקדים במיומנויות ספציפיות הנדרשות ללמידה כמו היכולת לכתוב בתוך מסגרת הגיונית של זמן ומבלי להשקיע אנרגיה לא נחוצה, ויצירת  מסמך כתוב שהיינו קריא ומובן.
יתרה מכך, תוצאות מחקרים הראו שבכ-50% מהמקרים, לקות הלמידה מתרחשת במקביל להפרעה אחרת כמו: ADHD , DCD ו- SMD, כך שמחקרים בריפוי בעיסוק מתמקדים גם בגילוי המאפיינים הייחודיים של אבחנות אלה ובפיתוח כלי הערכה והתערבות.
לסיכום, המחקרים הנערכים כרגע הם אלה המתמקדים בזיהוי של לקויות למידה ובהערכה והתערבות באוכלוסייה.

מחקרים בתהליך

נופר גרינבלט
ענת משה
כרמית פריש
אורית ענבר
ענת אבירן
יעל פוגל
רננה הירש

מחקרים בנושא

Sharfi K., & Rosenblum, S. (2015) Sensory Modulation and Sleep Quality among Adults with Learning Disabilities: A Quasi-Experimental Case- Control Design Study. PLoS ONE 10(2), 1-14. Abstract

Sharfi, K., & Rosenblum, S. (2014). Activity and participation characteristics of adults with learning disabilities – A review. PloS one 9 (9) e106657. Abstract

Sharfi, K., & Rosenblum, S. (2014) Learning disabilities among adults: An Application of the ICF model as a key for the understanding of individual needs – A position paper. MIFGASH to educational social work, M. Margalit (Ed.) special issue – learning disabilities and attention disorders, theory, research and policy, 39 pp. 205-220. In Hebrew. Abstract

Rosenblum, S., Frisch, C., Deutsh-Castel, T., & Josman, N. (2014). Daily functioning profile of children with attention deficit hyperactive disorder: A pilot study using an ecological assessment. Neuropsychological rehabilitation, (ahead-of-print), 1-17. Abstract

Engel-Yeger, B., Josman, N., & Rosenblum, S. (2009). Behavioral Assessment of the Dysexecutive Syndrome for Children (BADS-C): An examination of construct validity. Neuropsychological Rehabilitation, 19(5), 662-676. Abstract

Rosenblum, S., Epsztein, L., & Josman, N. (2008). Handwriting performance of children with Attention Deficit Hyperactive Disorders: A pilot study. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 28, 219-234. Abstract

Weintraub, N., Rosenblum, S., Lahav, O., Erez, N., Traub-Bar Ilan R., Lifshits, N. et al., (2007). Occupational therapy among population with Learning Disabilities- A position paper. Israel Journal of Occupational Therapy (IJOT), 16(3) (In Hebrew). Abstract

Rosenblum, S., & Weintraub, N. (2007). Learning disabilities and occupational therapy: Review of research and practice as reflected in the IJOT. Israel Journal of Occupational Therapy (IJOT),16(3). (In Hebrew). Abstract

Rosenblum, S., Koren, A., Iman Zeidan Naser Aldin, Gofer, A., & Josman, N. (2003). The incidence of use of pediatric assessment tools among occupational therapists in Israel. The Israeli Journal of Occupational Therapy, 13(2), H73- H93 (In Hebrew). Abstract

Rosenblum, S. (2002). A center for advancing and developing immigrant adolescents from Ethiopia with learning difficulties. In Shtayyn, Z. (Ed.). "Meal Umeever" more about children in risk. "Ashalim" members products collection 1998-2001, Jerusalem, Ashalim, Joint Israel.(In Hebrew).

Rosenblum, S. (1994). Assessment of Learning Difficulties and Learning Potential among Ethiopian Immigrant Children, Using an Experimental Testing system. In: G. Noam (Ed') Achievements and Challenges in the Absorption of Ethiopian Immigrants. Jerusalem: Brookdale Institute of gerontology. (In Hebrew).