הפרעה התפתחותית בקואורדינציה

הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (Developmental Coordination Disorder –DCD) המוכר כסרבול מוטורי מאופיינת בליקויים מוטוריים הפוגעים ביכולתו של הילד לבצע פעילויות יום יומיומיות בבית הספר ואף בחברה. בעבר נקראה ההפרעה בספרות כ-" סינדרום הילד המסורבל", "חוסר תפקוד תפיסתי-מוטורי", "חוסר תפקוד נוירולוגי מינורי" או "חוסר תפקוד מוחי זעיר". השכיחות של DCD בקרב ילדים בגילאי בית הספר מוערכת כ- 6-10%. האבחנה ניתנת על ידי רופאי ילדים ורופאים התפתחותיים.

לחלק מהילדים חסרות המיומנויות המוטוריות הנדרשות לפעילויות יומיומיות כמו משחק, ספורט ועבודות בית. סרבול מוטורי מקושר גם לבעיות קוגניטיביות ותפיסתיות. בנוסף, DCD מתרחש במקביל לליקויים בקשב, למידה ולקשיי הסתגלות פסיכו- חברתיים בקרב ילדי בי"ס.

לדוגמא, אביו של דני, ילד בן 7 שאובחן ע"י רופא ילדים כסובל מ- DCD. תיאר את ההתמודדות היום יומית של דני ומשפחתו עם ההשלכות של DCD: "אנחנו צריכים להגיד לו (דני) להתעורר ולהתלבש. הוא שונא להתקלח וכל מקלחת גוררת ויכוח. אם, לדוגמא, הוא מחליט להכין לעצמו כוס שוקו, הכל מסביבו מתלכלך. ההורות תובענית מאוד, הוא ממקד את תשומת לב אימו אליו, וזה מגיע על חשבון הזמן לשאר המשפחה. נאבקתי כדי ללמד אותו לרכוב על אופניים, עם זאת, כשאני ואחיו יוצאים לרכב, הוא מעדיף להישאר בבית. כשדני וחבריו משחקים יחד, הוא לוקח קיצורי דרך. הוא חושב שהוא משחק טוב אבל אני רואה שהוא מסורבל, איטי, ולא מתאמץ. אם אנו מעירים לו על כך, הוא מיד נעלב ומפסיק לנסות".

על אף שהאבחנה של DCD הופיעה לראשונה בספר האבחנות הרפואיות ב-1994 (DSM-IV–APA, 1994), קיים עדיין דיון מתמשך בספרות ביחס למאפיינים של ילדים עם DCD, והכלים המתאימים להערכת DCD, תוך התבססות על ההגדרה. עדיין אין היום מדד המקובל בכל העולם לאבחון התופעה ולזיהוי המצבים או את מנגנוני העיבוד המדויקים המסבירים את קשיי השליטה המוטוריים בילדים אלו.

עקב כך, מחקרים בריפוי בעיסוק מתמקדים כרגע בפיתוח כלי הערכה המתאימים, וברכישת הבנה טובה יותר של המאפיינים הייחודיים של ילדים ומבוגרים עם DCD.

 

dcd

מחקרים בתהליך

פדוה חנא

מאמרים בנושא

Rosenblum, S. (2015). Do Motor Ability and Handwriting Kinematic Measures Predict Organizational Ability among Children with Developmental Coordination Disorders? Human Movement Science, 43, 201-215. Abstract

Engel-Yeger, B., Hanna-Kassis, A., & Rosenblum, S. (2015). The Relationship between Sports Teacher Report, Motor Performance and Perceived Self-Efficacy of Children with Developmental Coordination Disorders. International Journal on Disability and Human Development, 14, 89-96. Abstract

Rosenblum, S., & Engel-Yeger, B. (2014). Predicting participation of children with DCD. Current Developmental Disorders Reports, 1, 109-117. Abstract

Rosenblum, S. (2013). Handwriting measures as reflectors of Executive Functions among adults with Developmental Coordination Disorders (DCD). Frontiers in Psychology, 4, 357-367. Abstract

Rosenblum, S., Aassy Margieh, J., & Engel-Yeger, B. (2013). Handwriting features of children with developmental coordination disorder–Results of triangular evaluation. Research in Developmental Disabilities, 34, 4134-4141. Abstract

Rosenblum, S., & Regev, N. (2013). Timing abilities among children with developmental coordination disorders (DCD) in comparison to children with typical development. Research in developmental disabilities, 34(1), 218-227. Abstract

Engel-Yeger, B., & Rosenblum, S. (2012). Can gymnastic teacher predict leisure activity preference among children with Developmental Coordination Disorders (DCD)? Research in Developmental Disabilities, 33, 1006-1013. Abstract

Engel-Yeger, B., Rosenblum, S., & Josman, N. (2010). Movement Assessment Battery for children (M-ABC): Establishing construct validity for Israeli children. Research in Developmental Disabilities, 31, 87-96. Abstract

Kirby, A., Edwards, L., Sugden, D., & Rosenblum, S. (2010). The development and standardization of the Adult Developmental Co-ordination Disorders/Dyspraxia Checklist (ADC). Research in Developmental Disabilities, 31, 131-139. Abstract

Josman, N.,Goffer, A., & Rosenblum, S. (2010). How do you 'Do-Eat'? - Activity of daily living performance among children with Developmental Coordination Disorders. American Journal of Occupational Therapy, 64, 47-58.

Rosenblum, S. & Miri Livneh-Zirinsky. (2008). Handwriting process and product characteristics of children diagnosed with Developmental Coordination Disorder, Human Movement Science, 27, 200-214 Special issue about Developmental Coordination Disorders (DCD).

Rosenblum, S. (2006). The development and standardization of the Children Activity Scales (ChAS-P/T) for the early identification of children with Developmental Coordination Disorders (DCD). Child Care Health and Development, 32, 6, 619-632, Special issue about DCD. Abstract

Rosenblum, S., Argaman, Y., Mendelson, N., & Pais-Aviram E. (2005). A comparison of visuomotor function between children suspected of having DCD to that of typical children. The Israel Journal of Occupational Therapy, 14 (4), H213- H231. (In Hebrew). Editor of a Special Issue on Developmental Coordination Disorders. Abstract

Josman, N., Goffer, A., & Rosenblum, S. (2010). Development and standardization of the "DO-Eat" Activity of Daily Living Performance test for children. American Journal of Occupational Therapy, 64, 47-58.