מאת: כרמית פריש ושרה רוזנבלום

שגרות יום-יום מבוססות במהלך הילדות חשובות בשביל ילדים והוריהם. על אף שהשלמתן ביעילות דורשת תפקודים ניהוליים (אקזקוטיביים) מפותחים היטב, נושא זה טרם נחקר עד כה. המחקר הנוכחי בדק את המהימנות והתוקף של השאלון Executive Functions and Occupational Routines Scale – EFORTS (פותח בשפה העברית), אשר מודד שליטה אקזקוטיבית של ילדים בשגרות היומיומיות שלהם. מהימנות פנימית ותוקף מבנה ומתכנס נבדקו באמצעות העברת ה-EFORTS וה-BRIEF/P ל-261 ילדים (129 בנים, 132 בנות) בגילאי 3-10 (ממוצע גילאים=6.1, ס"ת=1.43). הממצאים מראים כי ה-EFORTS הינו כלי מהימן ותקף להערכת שליטה אקזקוטיבית בקרב ילדים, בביצוע שלוש שגרות עיסוקיות יומיומיות, תוך שימת דגש על מיצגים מטה-קוגניטיביים של תפקודים אקזקוטיביים. ממצאים אלו מציעים כי ה-EFORTS יכול להיות כלי שימושי להערכת ילדים עם קשיים בתפקודים ניהוליים, ועשוי לשרת תכניות התערבות ממוקדות בהשגת מטרות תפקודיות יומיומיות.

למאמר המלא לחץ כאן

ציטוט:

Frisch, C., & Rosenblum, S. (2014). Reliability and validity of the Executive Function and Occupational Routines Scale (EFORTS). Research in developmental disabilities, 35(9), 2148-2157.‏ [I.F. 2.735 (5Y: 2.869), R1/37 Q1 Education, Special, R2/69 Q1 Rehabilitation]