מאת: שרה רוזנבלום, אאסי מרגי ובתיה אנגל-יגר

לקות התפתחותית בקואורדינציה (DCD) היא אחת מהלקויות הנפוצות שמשפיעות על ילדי בית-ספר. מטרת המחקר הייתה לאפיין את ביצועי כתב היד של ילדים עם DCD הכותבים בשפה הערבית, בהתבסס על הערכה משולשת. במחקר השתתפו 58 ילדים בגילאי 11-12, 29 מהם עם אבחנה של DCD לפי הקריטריונים ב-DSM-IV ואבחון M-ABC, ו-29 ילדים עם התפתחות תקינה שהותאמו לקבוצת ה-DCD מבחינת גיל ומין. הנבדקים התבקשו להעתיק פסקה לגיליון נייר שהותאם למערכת ממוחשבת והועבר למחשב, תוך סיפוק נתונים אובייקטיביים של תהליך הכתיבה. המורה של כל ילד ענתה על השאלון  The handwriting proficiency screening questionnaire (HPSQ) בעת שצפתה בהם כותבים ולאחר מכן בוצעה הערכה של תוצר הכתיבה שלהם. התוצאות מצביעות על כך שבהשוואה לקבוצת הביקורת, הילדים עם DCD נדרשו ליותר זמן של העט באוויר ויותר זמן של העט על הנייר, באופן מובהק בעת משימת העתקת הפסקה. בנוסף, מדדי הקריאות הכללית, האותיות הבלתי מזוהות והארגון המרחבי היו נמוכים יותר באופן מובהק אצל קבוצת ה-DCD בהשוואה לקבוצת הביקורת. הבדלים מובהקים נמצאו בנוסף בשאלוני ה-HPSQ שמילאו המורות. יתרה מזאת, 82.2% מכלל הנבדקים מיונו באופן מתאים לקבוצות בהתבסס על הביצוע המבחין אשר כלל שני מדדים של כתיבה. תוצאות מחקר זה מציעות יישום של בטריית אבחון סטנדרטית משולשת על מנת לקבל תובנות טובות יותר לגבי קשיי כתיבה של ילדים עם DCD הכותבים בערבית.

למאמר המלא לחץ כאן

ציטוט:

Rosenblum, S., Aassy Margieh, J., & Engel-Yeger, B. (2013). Handwriting features of children with developmental coordination disorder–Results of triangular evaluation. Research in Developmental Disabilities, 34, 4134-4141. doi:10.1016/j.ridd.2013.08.009 [I.F. 2.735 (5Y: 2.869), R1/37 Q1 Education, Special, R2/69 Q1 Rehabilitation]