מאת: שרה רוזנבלום, דן שביון, תמר וייס

רקע: הפרעות במידת הקריאות של כתב היד ומהירות הכתיבה מצויות בקרב ילדים בגיל בי"ס יסודי. מטרת המחקר היא להציג מערכת של כלי ניתוחי מתוחכם המותאם לויזואליזציה והערכה בהפרעות בכתב יד. שיטה: דגימות כתב-יד נלקחו מ-30 ילדים, 15 בעלי כתיב מיומן ו-15 בעלי כתיב בלתי-מיומן, בגילאי 8-9. הדגימות נאספו באמצעות שימוש במכשיר אשר העביר את כתב היד למחשב. מדדים מרחביים ומדדי זמן של תהליכי הכתיבה הדינאמיים  פותחו והוצגו באופן חזותי, בהתבסס על שיטות של עיבוד אותות. תוצאות: נמצאו הבדלים מובהקים בין הקבוצות השונות, במאפייני כתיבה שונים, כגון סטיית התקן של רוחב האות (t = 2.96, p = 0.008), גובה האות (t = 3.24, p = 0.005) והרמת העט (t = 2.91, p = 0.008). כמו כן נמצאו הבדלים מובהקים במספר הרמות העט (t = 2.27, p = 0.03), בערך של מקדם המתאם בין אורך האות לזמן הכתיבה (t = −6.62, p = 0.000) ובין מספר המילים האמתי והממוחשב (t = 2.79, p = 0.01). מסקנות: הטכניקות המתוארות במאמר זה מספקות מדדים אובייקטיביים לביצועי כתב יד, ונוצרו על מנת לספק למחנכים וקלינאים כלי הערכה ויזואלי שיסייע באיתור קשיים בכתיבה בעת הערכה והתערבות בתחום כתב היד. נראה כי ויזואליזציה של המידע והניתוח מגבירים את המידע לגבי דינאמיקה של מרחב ושל זמן בכתב יד.

למאמר המלא לחץ כאן

This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis in Paediatric Rehabilitation 2006 available online: http://www.tandfonline.com/http://dx.doi.org/10.1080/13638490600667964

ציטוט:

Rosenblum, S., Chevion, D., & Weiss, P. L.T. (2006) Using data visualization and signal processing to characterize the handwriting process. Pediatric Rehabilitation, 9, 404-417. doi:10.1080/13638490600667964 [I.F. 1.475 (5Y: 1.861), R30/63 Rehabilitation]